fbpx

Tamiya Wild One MAX – kereta RC yang anda boleh pandu!

Tamiya Wild One Max 01

DILANCARKAN pada 1985, Wild One merupakan antara model kereta kawalan jauh (RC) paling popular pernah dihasilkan Tamiya. Malah, ia cukup diminati ramai sehinggakan Tamiya melancarkannya sekali lagi pada tahun 2012.

Kini, selepas lebih sedekad, jentera buggy itu akan membuat kemunculan semula namun kali ini, ia akan tampil sebagai sebuah kenderaan berskala penuh yang boleh dipandu.

Dikenali sebagai Wild One MAX, ia dibangunkan oleh The Little Car Company dengan kerjasama Tamiya. Reka bentuknya tidak ubah seperti versi RC namun oleh kerana ia didatangkan dalam saiz sebenar, Wild One MAX boleh memuatkan dua penumpang.

Bercakap tentang saiz, Wild One MAX mempunyai ukuran panjang 3.6 meter dan lebar 1.9 meter, dengan berat sekitar 500 kg.

Jarak lega tanah buggy ini ialah 270 mm, manakala sudut mendekat, breakover dan pelepasan masing-masing ialah 34.1 darjah, 28.4 darjah dan 50.8 darjah.

Kuasa pula dibekalkan oleh lapan pek bateri yang boleh ditanggalkan yang mampu menjana kuasa keseluruhan sebanyak 14.4 kWh. Kuasa ini disalurkan ke sebuah motor elektrik pada gandar belakang, membolehkan ia memecut sehingga 96 km/j.

Untuk pemanduan off-road, Wild One MAX dilengkapi dengan peredam Bilstein yang dipadankan dengan gegelung Eibach, berserta tayar Maxxis Bighorn. Kelengkapan lain yang tersedia termasuklah kerusi bucket Cobra dengan abah-abah empat poin, skrin digital lima inci dan cakera brek Brembo.

Bagi mereka yang ingin memandu kereta ini di jalan raya, The Little Car Company akan menawarkan pakej khusus bagi memastikan ia boleh digunakan di UK dan Eropah di bawah peraturan quadricycle L7e.

Harga masih belum diumumkan namun orang ramai yang berminat boleh membuat pra-tempahan secara dalam talian dengan bayaran £100 (RM564). Syarikat itu akan menghasilkan 100 unit Launch Edition terlebih dahulu, diikuti dengan versi-versi lain pada masa akan datang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved