fbpx

DRB-Hicom dan Geely jalin kerjasama, sasar tarik pelaburan RM32 bilion ke AHTV

Group Photo

Berikutan pemeteraian perjanjian antara DRB-Hicom dan Geely untuk membangunkan Automotive High Tech Valley (AHTV) pada April lalu, kedua-dua syarikat itu kini melanjutkan kerjasama mereka untuk menarik pelaburan menerusi Konvensyen Pelabur & Vendor Global 2023.

Diadakan di Kuala Lumpur pada 17 Julai, konvensyen anjuran Proton itu berjaya menarik lebih 200 peserta yang terdiri daripada pegawai agensi kerajaan, wakil pengurusan dari DRB-Hicom, Geely dan Proton, serta vendor tempatan dan luar negara yang diwakili oleh 42 pembekal automotif dari China.

Turut hadir sebagai tetamu kehormat Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Bin Tengku Abdul Aziz.

Selain menyediakan platform untuk pelabur luar negara bertemu dengan agensi kerajaan yang berkaitan serta rakan kongsi berpotensi, persidangan itu juga mempamerkan kemajuan yang dicapai di tapak projek, ketersediaan insentif kerajaan dan prospek untuk syarikat menubuhkan perniagaan baharu di AHTV.

Seperti yang diumumkan sebelum ini, AHTV yang terletak di Tanjung Malim akan dibangunkan untuk menjadi hab untuk Kenderaan Generasi Akan Datang (NxGV) serta sebuah bandar automotif bersepadu pada masa depan.

Apabila direalisasikan sepenuhnya, AHTV akan menjadi pusat penyelidikan berasaskan tropika yang diiktiraf di
peringkat global dan pembangunan komponen automotif berteknologi tinggi.

Ia juga merangkumi universiti penyelidikan yang bertujuan untuk memperluaskan keupayaan pekerja automotif Malaysia dan membantu negara menjadi peneraju serantau dalam pendidikan untuk kejuruteraan automotif, teknologi maklumat, kecerdasan buatan, dan pembangunan perisian.

Syed Faisal Albar, Pengarah Urusan Kumpulan, DRB-Hicom, dan Pengerusi Proton

Syed Faisal Albar, Pengarah Urusan Kumpulan, DRB-Hicom, dan Pengerusi Proton berkata konvensyen itu merupakan salah satu usaha DRB-Hicom dan Geely untuk menarik pelaburan luar negara ke AHTV dan negara, dengan sasaran untuk menarik pelaburan sebanyak RM32 bilion, termasuk apa yang telah diperuntukkan oleh Proton.

“Apabila peralihan kepada Kenderaan Tenaga Baharu semakin pantas, AHTV akan menerima perubahan landskap automotif dengan menawarkan ekosistem bersepadu yang akan membantu sektor automotif Malaysia selaras dengan hala tuju Dasar Automotif Negara (NAP) 2020, yang akan memastikan negara terus bersemangat seperti negara- negara jirannya,” katanya.

Sementara itu, Proton yang telah beroperasi selama 20 tahun di Tanjung Malim, berpeluang mendapat manfaat daripada pembangunan hab automotif itu dengan memanfaatkan kehadiran pembekal teknologi tinggi.

Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton.

Syarikat juga akan membawa faedah tambahan kepada kawasan sekitarnya apabila ia memindahkan sepenuhnya kemudahan pembuatan dan penyelidikan dan reka bentuknya di sana menjelang tahun 2026.

“AHTV akan menjadi hab NxGV serantau, tetapi Proton akan terus mempunyai kehadiran besar di sana sebagai pemilik projek ini, DRB-Hicom dan Geely, juga merupakan pemegang saham Proton,” kata Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton.

“Oleh itu, syarikat akan terus terlibat dalam usaha menarik pelabur luar negara ke projek ini, melaksanakan aktiviti R&D di AHTV sambil mengembangkan lagi tawaran kami, dan mewujudkan peluang pekerjaan selaku berusaha ke arah mencapai matlamat jangka panjang kami,” tambah Dr Li.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved