fbpx

Dah boleh tempah Honda City facelift 2023, lancar tidak lama lagi!

honda city facelift 2023 01

BARU sahaja selepas melancarkan WR-V minggu lepas, kini Honda Malaysia mengumumkan pula mengenai City facelift.

Ya, Honda City facelift 2023 akan diperkenalkan tidak lama lagi dan kini boleh mula ditempah. Facelift untuk sedan segmen-B ini sudah boleh dijangka memandangkan sudah kira-kira tiga tahun sejak pelancarannya pada 2020. Pasaran luar seperti India dan Thailand juga telah mendapat versi terkini.

Buat masa ini, kami hanya diberi gambar-gambar varian RS e:HEV. Menurut Honda Malaysia, ia lebih panjang dari sebelumnya sebanyak 36mm, dan kini berukuran 4,589mm. Dimensi lain seperti tinggi (1,467mm), lebar (1,748mm) dan jarak roda (2,600mm) dikekalkan.

Perubahan dari segi rupa merangkumi bampar baharu dengan lampu kabus direka semula, dan kemasan tambahan seperti ruang kemasukan udara di bahagian luar gril bawah.

Gril utama juga kini menampilkan bar krom lebih nipis di bahagian atas, dengan kemasan gaya pin. RS model akan mendapat elemen seperti diffuser baharu di belakang, serta skirt sisi dan lencana RS baharu. Rim kekal dengan saiz 16-inci, tetapi rekaannya baharu.

Powertrain Honda Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) hibrid kekal, dimana roda depan dipacu motor elektrik berkuasa 109hp dan 253Nm tork. Kuasa elektrik dibekalkan oleh bateri yang dicas oleh motor kedua yang dipadankan dengan enjin 1.5-liter i-VTEC.

Enjin petrol dengan kitaran Atkinson ini menjana 97hp dan 127Nm tork, dan disambungkan ke roda depan dengan e-CVT satu kelajuan.

Varian lain dijangka terus menggunakan enjin 1.5-liter 4-silinder DOHC i-VTEC berkuasa 121hp dan 145Nm tork, dipadankan dengan CVT.

Tiada perincian lanjut didedahkan buat masa ini, tetapi disahkan bahawa sistem Honda Sensing ditambah baik untuk model facelift. Ciri baharu termasuklah Low Speed Follow (LSF) dan Lead Car Departure Notification (LCDN).

Ciri lain di bawah Honda Sensing merangkumi Forward Collision Warning (FCW), Collision Mitigation Braking System (CMBS), Lane Keep Assist System (LKAS), Road Departure Mitigation (RDM), Lane Departure Warning (LDW) dan Auto High Beam (AHB).

Anda kini boleh mula menempah Honda City baharu ini melalui wakil pengedar rasmi atau secara online di aplikasi HondaTouch.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved