fbpx

Had usia kenderaan sekolah memandu dilanjut hingga 10 tahun – Anthony Loke

sekolah institut memandu

KEMENTERIAN Pengangkutan bersetuju untuk melanjutkan had usia kenderaan yang digunakan di institut memandu kepada 10 tahun berbanding tujuh tahun sebelum ini.

Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook, dasar baharu itu adalah bagi membantu kos pengoperasian institut pemandu yang terjejas sebelum ini akibat Covid-19.

“Kementerian mengambil sedikit pertimbangan untuk memberi kelonggaran tersebut. Kalau kita ‘rigid’ dan tidak tukar apa-apa peraturan itu maka kebanyakan kenderaan yang masuk ke tahun ketujuh sudah tidak boleh dipakai, sudah menambah beban pengusaha dan ia tidak adil,” katanya.

Dalam pada itu, Loke turut mengumumkan pengecualian pemeriksaan berkala Puspakom bagi kenderaan baharu di bawah institut memandu selama dua tahun.

Gambar oleh: MalayMail

“Untuk tahun seterusnya hingga tahun ke-10, pemeriksaan berkala yang diwajibkan adalah setahun sekali berbanding dua kali setahun,” katanya sambil menambah langkah itu diambil bagi meningkatkan produktiviti aset institut memandu tanpa berkompromi terhadap isu keselamatan.

“Saya mengambil satu pendekatan di mana dari segi dasar kita longgarkan tetapi meletakkan tanggungjawab itu kepada pihak industri,” katanya.

Tegas beliau, sekiranya didapati kenderaan institut memandu tidak diselenggara dengan baik sehingga melibatkan kemalangan, maka pihak kementerian tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas terhadap pengusaha institut memandu terbabit.

“Sebenarnya sudah banyak institut memandu telah dikenakan tindakan digantung operasi. Bukan disebabkan isu kemalangan tetapi tidak mengikut syarat-syarat dan sebagainya,” ujarnya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved