fbpx

Lebuhraya Karak akan dilebarkan, tiada lagi ‘jem’?

TINJAUAN ALIRAN TRAFIK
Gambar oleh: Malay Mail

LEBUHRAYA Karak menjadi antara laluan paling sesak menjelang musim perayaan. Menurut Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Abdul Rahman Mohamad, kira-kira dua juta kenderaan menggunakan laluan tersebut untuk pulang ke Kelantan atau Terengganu terutama pada musim perayaan.

Untuk itu, kerajaan meluluskan peruntukan sebanyak RM2.1 bilion untuk menaik taraf Lebuhraya Karak dengan melebarkan lorong dan membina terowong tambahan bagi mengatasi masalah kesesakan yang dialami pengguna.

Gambar oleh: Malay Mail

“Dengan pelebaran lorong dan pembinaan terowong baharu kita jangka masalah kesesakan yang sering dialami di lebuh raya itu akan diatasi,” katanya.

“Setakat ini Lembaga Lebuhraya Malaysia telah mengeluarkan tender untuk kerja-kerja pembinaan yang akan dilaksanakan di sepanjang lebuh raya itu.”

Dalam pada itu, beliau berkata, kerja-kerja penyelenggaraan laluan itu tidak digalakkan untuk dilaksanakan pada musim cuti perayaaan sebagai langkah mengurangkan masalah kesesakan jalan.

“Buat sementara waktu ini saya tidak galakkan LLM melaksanakan kerja-kerja penyelenggaraan sepanjang musim cuti perayaan kerana ia akan mengganggu aliran trafik yang bergerak ke Pantai Timur,” ujarnya.

Kami yakin inisiatif ini akan membantu mengurangkan kesesakan kerana ianya pilihan utama untuk pulang ke Pantai Timur, tidak seperti penyelesaian seperti pengangkutan awam di dalam kawasan bandar.

Tetapi kami harap kerja-kerja menaik taraf dilakukan secara terancang agar tidak menyebabkan kesesakan lain. Keselamatan pengguna jalan raya harus diutamakan agar kemalangan seperti di lebuh raya NKVE yang melibatkan Toyota Veloz dan Innova disebabkan garisan jalan yang pudar dan mengelirukan tidak berulang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved