fbpx

Sarawak kemuka cadangan bina perkhidmatan kereta api rentas Borneo

kereta api eurostarzug-gd72e61a24_1280
Gambar hiasan

MASA yang diambil untuk mengembara menggunakan jalan darat antara Sabah dan Sarawak mungkin akan dapat dikurangkan dengan ketara selepas ini.

Ini kerana negeri yang dikenali dengan jolokan Bumi Kenyalang itu telah mengemukakan cadangan untuk pembinaan perkhidmatan kereta api merentasi Kepulauan Borneo.

Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Openg berkata cadangan itu telah disampaikan oleh kerajaan negeri kepada Kementerian Pengangkutan dalam satu pertemuan Sabtu lalu.

“Ini adalah projek Kerajaan Persekutuan dan satu kajian mengenai projek itu akan dibuat oleh Kementerian Pengangkutan. Kereta api ini dijangka melalui Sabah dan berhubung juga dengan Kalimantan, Indonesia.

“Jadi seharusnya perlu juga ada perbincangan antara Malaysia, Indonesia dan Brunei kerana projek ini mungkin melibatkan ketiga-tiga negara,” katanya pada sidang media selepas mendengar taklimat projek pembangunan Lembaga Pembangunan Koridor Wilayah (RECODA).

Tan Sri Abang Johari Openg Gambar oleh: Firdaus Latif/MalayMail

Beliau berkata, sekiranya projek itu berjaya dilaksana, ia bakal membuka peluang ekonomi kepada kawasan yang dilalui kereta api terbabit.

“Saya rasa masanya telah tiba untuk kita wujudkan khidmat kereta api ini yang semestinya akan dapat merancakkan aktiviti ekonomi terutama dari segi logistik,” tambah beliau.

Kami rasakan cadangan ini sangat baik kerana ia bukan sahaja dapat memudahkan penduduk Sabah dan Sarawak, malah dapat meningkatkan sektor pelancongan negara dan juga mengeratkan hubungan antara tiga negara yang terlibat.

Bagaimanapun, kos pembangunan projek bertaraf mega seperti ini haruslah diteliti sebaik mungkin agar tidak berlaku sebarang ketirisan yang sudah tentunya akan menjejaskan pembangunannya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved