fbpx

LIMA 2023: The Black Eagles tiba dengan lapan T-50, singgah Kuantan sebelum Langkawi

the black eagles t-50 01

PASUKAN aerobatik The Black Eagles hari ini tiba di Malaysia setelah berlepas dari Korea Selatan untuk menyertai Pameran Aeroangkasa dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2023.

The Black Eagles yang merupakan pasukan dari Tentera Udara Diraja Korea (ROKAF) itu berlepas dan terbang melalui Filipina, sebelum singgah di Kuantan, Pahang.

Menurut siaran di Facebook The Republic of Korea Air Force Aerobatic Team, Black Eagles 블랙이글스, mereka berlepas dari Wonju, dan tiba di Clark, Filipina melalui Jeju dan Kaoong.

“The Black Eagles akan menyertai Pameran Udara Lima di Langkawi, Malaysia dari 23 hingga 27 Mei!” tulis siaran itu.

Beberapa pesawat T-50 The Black Eagles berlepas dari Pangkalan Udara Kuantan.

Dalam pada itu, rakan penulis Engear berkongsi video pesawat-pesawat The Black Eagles yang sedang berlepas di Pangkalan Udara Kuantan, Pahang, petang tadi.

Difahamkan pasukan itu singgah di Kuantan sebelum meneruskan perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

The Black Eagles menerbangkan pesawat KAI T-50 Golden Eagle yang merupakan pesawat latihan supersonic yang digunakan tentera udara Korea Selatan.

T-50 juga mempunyai varian LCA (light combat aircraft) iaitu FA-50 yang telah ditempah oleh Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dalam program Fighter-In Trainer-Light Combat Aircraft (FLIT-LCA).

Pengeluar FA-50, Koraea Aerospace Industries Co (KAI), pada Februari lepas dilaporkan telah menandatangani kontrak bernilai 1.2 trilion won (RM4.08 bilion) untuk membekalkan 18 pesawat pejuang kepada Malaysia.

Sumber gambar: Facebook

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved