fbpx

Sah! TUDM bakal peroleh 18 unit FA-50 dari Korea Selatan

tudm korea kai-50 02

KOREA Aerospace Industries Co (KAI), pengeluar pesawat dari Korea Selatan, berkata mereka telah menandatangani kontrak bernilai 1.2 trilion won (RM4.08 bilion) untuk membekalkan 18 pesawat pejuang kepada Malaysia.

KAI menandatangani kontrak dengan Kementerian Pertahanan untuk 18 unit pesawat Fighter-In Trainer-Light Combat Aircraft (FLIT-LCA) FA-50, dengan penghantaran bermula pada 2026.

Pemilihan FA-50 untuk kontrak FLIT-LCA ini bermakna pesawat Korea Selatan itu telah mengalahkan calon-calon dari India (HAL Tejas), Pakistan (JF-17), Rusia (MiG-35), dan Turki (Hurjet).

Ini merupakan kontrak keempat KAI untuk pembekalan pesawat di rantau Asia Tenggara selepas Indonesia, Filipina dan Thailand.

Terdahulu pada Oktober lepas, wakil delegasi Malaysia dikatakan berada di kilang KAI (Korean Aerospace Industries) di Korea Selatan untuk membuat penilain fizikal terhadap pesawat yang menjadi calon akhir itu.

TUDM pada Jun 2021 telah membuka tender FLIT-LCA berkenaan iaitu pesawat pejuang ringan bagi menggantikan barisan BAE Hawk 108, Hawk 208 dan Aermacchi MB-339CM yang semakin berusia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved