fbpx

GAC GS3 akan jadi model pertama CKD – SUV segmen-B, 1.5 turbo, ADAS Level 2

gac gs3 2023 08

GAC GS3 akan menjadi model pertama hasil projek CKD antara Guangzhou Automobile Group (GAC) dan WTC Automotif (WTCA) yang dimeterai hari ini.

GAC GS3 yang akan dipasang itu merupakan model generasi baharu dengan versi pemanduan sebelah kanan (RHD). Ia dibina dari pelantar baharu serta menampilkan rangkaian janaan kuasa baharu sepenuhnya.

SUV segmen-B ini bakal mendapat unit 1.5-liter 4-silinder turbo yang merupakan enjin suntikan bahan api terus (T-GDI) generasi ketiga. Ia mampu menjana 270Nm dan dipadankan dengan kotak gear dwi-klac 7-kelajuan.

Padanan baharu ini menggantikan enjin 1.5-liter naturally aspirated dengan kotak gear automatik 6-kelajuan pada model terdahulu. GS3 CKD baharu juga akan dilengkapi dengan Advanced Driving Assist System (ADAS) Tahap 2.

Pengeluaran CKD bagi GAC GS3 dijadualkan bermula pada April tahun depan, dengan jualan pada pertengahan 2024.

Projek itu bernilai lebih RM60 juta dan menariknya, ia bukan sahaja CKD pertama GAC di ASEAN, malah di dunia. Kenderaan-kenderaan GAC akan dipasang di fasiliti CKD milik kumpulan Tan Chong Group di Segambut, Kuala Lumpur.

Menurut Naib Presiden GAC Group dan pengerusi GAC International, Yu Jun, beliau menjangkakan dalam pembangunan tiga hingga lima tahun, pengeluaran dan jualan akan mencapai 50,000 unit.

“Untuk mencapainya, GAC akan mengaturkan sumber dalaman dan luaran, meningkatkan sokongan untuk pasaran Malaysia, mempercepatkan pelancaran model-model penting, menambah baik matriks model, dan memberikan produk lebih pintar dan berkualiti untuk pengguna tempatan,” katanya.

WTCA juga merancang untuk membuka lebih 70 bilik pameran di Malaysia. Bilik pameran pertama yang dibuka ialah ialah di Seksyen 13 Petaling Jaya, bersebelahan bilik pameran Renault dan berdekatan Jaya 33. Ia dijangka beroperasi sepenuhnya suku ketiga tahun ini.

WTCA berkata dalam satu kenyataan media: “Dalam lima tahun akan datang, kami akan memperkenalkan model-model GAC Motor pemanduan stereng kanan yang menarik dan komprehensif, termasuklah SUV, sedan, dan MPV.

“Tambahan lagi, model-model serba baharu GAC juga akan dibangunkan terus untuk model LHD dan RHD, memastikan pengguna Malaysia mendapat produk terkini seperti pengguna global kami.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved