fbpx

Pasukan Sime Darby Racing dilancar, akan berentap dalam Porsche Carrera Cup Asia 2023

porsche sime darby racing team 2023 05

PORSCHE Malaysia – diwakili oleh Sime Darby Auto Performance – hari ini memperkenalkan pasukan lumba mereka, Sime Darby Racing.

Ia dijadualkan membuat kemunculan pertamanya di Porsche Carrera Cup Asia (PCCA) 2023, dengan kerjasama Earl Bamber Motorsport (EBM) dan pelumba muda negara, Nazim Azman yang akan memandu jentera 911 GT3 Cup itu.

Pasukan Malaysia bakal berentap dengan jentera lumba yang dihiasi dengan corak batik kebanggaan negara, dan akan bersaing dalam kategori PCCA PRO.

Musim Porsche Carrera Cup Asia ke-20 bakal merentasi benua ini sekali lagi pada 2023, selepas dua musim perlumbaannya tertumpu di China.

Malaysia telah diberi penghormatan untuk membuka tirai perlumbaan 2023, yang seterusnya akan bersambung di Korea, Jepun, Thailand, Singapura sebelum berakhir di pangkalan Porsche Motorsport Asia Pasifik di Shanghai, China.

Siri one-make menetapkan standard teknikal yang sama untuk semua pasukan, dan kereta GT3 Cup generasi ke tujuh ini dibina berasaskan 911 generasi-992 yang membawakan lebih downforce dan teknologi berbanding sebelum ini untuk prestasi yang lebih baik.

Bersama-sama dengan Earl Bamber Motorsport (EBM), Porsche Malaysia membawakan rakan teknikal yang sangat berpengalaman untuk Pasukan Sime Darby Racing.

Pasukan itu dibangunkan oleh juara PCCA sebanyak dua kali, pemandu Porsche Works yang berkaliber dan juara 24 Hours of Le Mans sebanyak dua kali, Earl Bamber yang terkenal dalam dunia sukan pemotoran.

Dengan kerjasama EBM dan Porsche Malaysia, bekas pelumba FIA Formula 3, Nazim akan mewakili Pasukan Sime Darby Racing di PCCA 2023.

Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby Auto Performance, Christopher Hunter berkata, “Penyertaan kami dalam Porsche Carrera Cup Asia tahun ini menggariskan komitmen kami terhadap DNA sukan pemotoran Porsche sejak sekian lama.

“Kami yakin dengan prestasi kami untuk musim yang akan datang ini terutama sekali dengan adanya kerjasama mantap daripada Earl Bamber Motorsport dan Nazim.”

“Kami juga berbesar hati kerana dapat terus menyokong bakat teknikal muda tempatan dengan pemindahan ilmu menerusi kerjasama Porsche Motorsport Asia Pacific bagi meningkatkan lagi kepakaran teknikal mereka dalam sukan pemotoran,” tambah Hunter.

Pengarah Urusan Porsche Motorsport Asia Pasifik, Alexandre Gibot pula berkata, “Kami sangat teruja kerana dapat melihat pasukan lumba Malaysia yang diwakili oleh Porsche Malaysia turut serta dalam perlumbaan musim ini.

“Kami berbesar hati kerana Nazim Azman menjadi sebahagian daripada program pembangunan PCCA Talent Pool, dan kami tidak sabar untuk melihat beliau berlatih bersama-sama juara perlumbaan Porsche tatkal dia memulakan perjalanan perlumbaannya,” tambahnya.

Nazim Azman, pelumba negara yang mewakili pasukan itu berkata: “Saya berbesar hati kerana dapat bekerjasama dengan Porsche Malaysia dan Earl Bamber Motorsport untuk mewakili Pasukan Sime Darby Racing di Porsche Carrera Cup Asia 2023.

“Memandangkan ini adalah kali pertama saya berlumba menggunakan kereta GT semusim penuh, saya percaya bahawa peluang ini akan meluaskan lagi pengalaman dan pengetahuan saya dalam perlumbaan GT.”

Kembali untuk jadual penuh Asia, tirai perlumbaan musim ini akan dibuka di Litar Antarabangsa Sepang untuk pusingan 1 dan 2 pada 28 hingga 30 April 2023.

Siri ini kemudiannya akan menjelajah ke seluruh rantau Asia sebelum kembali ke Malaysia untuk pusingan 9 dan 10 pada 25 hingga 27 Ogos 2023, serta pusingan 3 Siri Kejohanan Malaysia di Litar Antarabangsa Sepang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved