fbpx

Gentari, Lotus meterai kerjasama bangunkan infrastruktur pengecasan EV

Lotus Eletre Launch 3

Gentari Sdn Bhd (Gentari) menerusi anak syarikatnya Gentari Green Mobility Sdn Bhd telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Lotus Cars Malaysia (LCM) untuk meneroka kerjasama dalam pembangunan infrastruktur mobiliti hijau.

Majlis tandatangan yang dilakukan semasa pelancaran Lotus Eletre menyaksikan Gentari diwakili oleh Ketua Pegawai Mobiliti Hijau, Shah Yang Razalli, manakala Lotus Cars Malaysia diwakili oleh Pengurus Besar, Tengku Ezan Ley.

Merangkumi tempoh selama dua tahun, MoU tersebut akan menyaksikan Gentari bekerjasama dengan LCM bagi membangunkan infrastruktur pengecasan EV di kemudahan LCM dan juga kawasan awam, serta penawaran pakej pengecasan EV untuk pemilik kenderaan elektrik Lotus.

Selain itu, perjanjian itu turut menyasarkan kerjasama berpotensi lain seperti pengenalan solusi Armada Kenderaan Sifar Pelepasan di Malaysia, penggunaan tenaga boleh diperbaharui di kemudahan LCM serta platform digital dengan LCM.

“Hari ini, kami bekerjasama dengan Lotus Cars Malaysia untuk memudahkan pemandu kereta berprestasi tingginya untuk turut mengurangkan jejak karbon mereka dengan setiap kilometer perjalanan,” kata Shah Yang Razalli.

Sementara itu, Tengku Ezan Ley berkata kerjasama ini membolehkan pihaknya untuk menyokong pemilik EV jenama Lotus bermula dengan Eletre dengan meningkatkan kemudahan bagi membolehkan mereka merancang perjalanan dengan lebih efektif.

Sejak pengenalannya pada Jun 2022, Gentari menerusi entiti gabungannya telah membuka lebih 150 poin pengecasan di 35 lokasi di Malaysia dan 160 poin pengecasan di India.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved