fbpx

JLG dan Gentari bekerjasama untuk ekosistem mesra alam, bakal perkenal langganan EV

gentari mercedes ev gambang 02

JLAND Group Sdn. Bhd. (JLG) telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Gentari Sdn Bhd (Gentari), sebagai usaha untuk menyepadukan penyelesaian tenaga boleh diperbaharui dan mobiliti hijau di negara ini.

Pakatan strategik ini bertujuan membangunkan ekosistem mesra alam meliputi semua projek kediaman, komersial dan perindustrian JLG.

Di majlis tandatangan tersebut, JLG diwakili oleh Yang Berbahagia Datuk Sr Akmal Ahmad, Pengarah, Bahagian Hartanah & Infrastruktur, JCorp / Timbalan Pengerusi, JLG manakala Gentari diwakili oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya, Sushil Purohit.

Berasaskan MoU yang ditandatangani, JLG dan Gentari akan melaksanakan kajian boleh laksana terhadap penyepaduan penyelesaian tenaga boleh diperbaharui Gentari bagi aset dan taman perindustrian strategik di bawah JLG, manakala pelaksanaan ekosistem mobiliti hijau dalam projek yang dipilih JLG akan bermula pada suku ketiga 2023.

Datuk Sr Akmal berkata: “Kerjasama kami dengan Gentari menandakan satu mercu jaya penting dalam usaha kami melaksanakan inisiatif penyahkarbonan dan meningkatkan keupayaan dalam sektor tenaga boleh diperbaharui.

“Menerusi usaha sama dengan Gentari, kami kini bersedia memenuhi komitmen kami ke arah pertumbuhan lestari.”

Sebagai sebahagian daripada pakatan, JLG dan Gentari juga akan meneroka potensi pembinaan sebuah hab pengecasan (EV) di Ibrahim Technopolis (IBTEC) dan penyelesaian tenaga boleh diperbaharui bagi taman-taman perindustrian JLG.

Datuk Sr Akmal menambah, “Usaha ke arah mencapai sasaran pengeluaran karbon bersih sifar di Malaysia memerlukan penglibatan seluruh masyarakat.

Sushil Purohit, Ketua Pegawai Eksekutif Gentari pula berkata, “Bersama JLand Group, kami dapat meneroka inisiatif secara serentak di bawah tunggak teras kami, iaitu Tenaga Boleh Diperbaharui, Hidrogen dan Mobiliti Hijau di seluruh rantaian nilai elektron dalam usaha mencapai matlamat karbon bersih sifar.”

Sebagai sebahagian daripada kerjasama ini, Gentari akan menyediakan kemudahan Kenderaan sebagai Perkhidmatan (VaaS) dalam bentuk perkhidmatan langganan pengangkutan hijau di pembangunan kediaman, komersial dan perindustrian JLG, demi menggalakkan penggunaan EV.

Dengan memperkenalkan khidmat langganan kenderaan EV menerusi Gentari, JLG bertekad menggiatkan peralihan kepada EV menerusi pelaburan kos rendah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved