fbpx

Gentari lancar pengecas 350 kW pertama di Asia Tenggara – RM1.20/kWj

Gentari EVC hab pengecas 03

Gentari Sdn Bhd yang merupakan anak syarikat Petronas telah melancarkan pengecas DC 350kW pertama di Asia Tenggara untuk kenderaan elektrik (EV) di X Park Sunway Serene yang terletak di Zon Perindustrian Dagangan Bebas Sungai Way, Selangor.

Dilancarkan dengen kerjasama EV Connection Sdn Bhd (EVC), pengecas berkenaan merupakan sebahagian daripada hab pengecasan EV yang terdiri daripada satu pengecas DC 350 kW, dua pengecas pantas DC 180 kW dan lima pengecas AC (dua 22 kW dan tiga 7 kW).

Untuk makluman, pengecas DC 350 kW tersebut disambungkan dengan dua stesen individu, masing-masing menawarkan kapasiti pengecasan sehingga 175 kW.

Apa yang menarik, hab pengecasan EV di X Park itu turut menjadi yang pertama di Malaysia yang dilesenkan oleh Suruhanjaya Tenaga (EC). Ini secara tidak langsung memberi jaminan dari segi keselamatan struktur dan operasi kemudahan itu.

Selain itu, satu lagi hab pengecasan milik Gentari dan EVC yang sedang dibina di Bangi Golf Resort juga mendapat lesen daripada EC.

Ketua Pegawai Mobiliti Hijau Gentari, Shah Yang Razali berkata, “Hab pengecasan berkelajuan tinggi baharu milik Gentari di X Park Sunway Serene dijangka akan memberikan sumbangan besar ke arah menyokong ekosistem EV yang berdaya maju dengan meningkatkan lagi tahap keyakinan jarak pemanduan di kalangan pengguna EV dengan memberi tumpuan kepada pengalaman pengecasan di kawasan bandar.”

Pengarah Urusan EVC, Lee Yuen How menambah, “Kami berharap penyediaan pelbagai infrastruktur pengecasan pantas yang mampu milik dan mudah untuk diakses di X Park, Resort Golf Bangi dan hab-hab berlesen lain di seluruh negara pada masa hadapan dapat meningkatkan lagi kadar penggunaan EV di kalangan rakyat Malaysia.”

Apa yang menarik, hab pengecasan di X Park ini tidak mengenakan bayaran berasaskan masa, sebaliknya berapa banyak tenaga (kilowatt jam) yang digunakan. Berikut adalah senarai harga yang akan berkuat kuasa mulai 1 Disember 2022:

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved