fbpx

MOT bangunkan aplikasi lupus kenderaan buruk

pelupusan kereta buruk

Kementerian Pengangkutan (MOT) dalam proses membangunkan sistem aplikasi atau kaedah digital lain bagi pembatalan pendaftaran kenderaan motor secara dalam talian.

Menurut Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Hasbi Habibollah, sistem itu bertujuan untuk memudahkan individu yang berhasrat melupuskan kenderaan buruk atau rosak dengan membuat pembatalan pendaftaran tanpa perlu hadir ke kaunter Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

“Kenderaan buruk seterusnya dilupus syarikat pelupusan sisa pepejal atau Authorized Automotive Treatment Facilities (AATF) yang diiktiraf mengikut peraturan ditetapkan agensi berkaitan.

“Melalui inisiatif ini diharap dapat menyelesaikan isu lambakan kenderaan buruk dan usang di negara kita,” katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat.

Beliau menjawab soalan Mohd Sany Hamzan (PH-Hulu Langat) yang ingin tahu usaha kerajaan bagi menguruskan pelupusan kenderaan buruk dan Tempoh Jangka Hayat Kenderaan (ELV) di samping menjaga kelestarian alam sekitar.

Tambah Hasbi lagi, MOT melalui JPJ bersedia bekerjasama dengan agensi kerajaan berkaitan untuk mengkaji hala tuju jangka panjang bagi menangani pencemaran alam sekitar disebabkan kenderaan usang.

“Ini termasuk mengkaji konsep pelupusan kenderaan usang. Pelaksanaan sistem pelupusan ini berupaya menyumbang kepada peningkatan tahap keselamatan jalan raya, mengurangkan pencemaran daripada kenderaan lama.

“Ia juga akan merancakkan permintaan kenderaan yang akan menyumbang kepada kelestarian sektor automotif negara,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved