fbpx

Skuter elektrik Blueshark R1 dilancar – harga dari RM7,190, RM59 sebulan untuk bateri

Blueshark R1 01

BLUESHARK, anak syarikat Sharkgulf Technologies Group telah melancarkan siri skuter elektrik Blueshark R yang terdiri daripada R1 dan R1 Lite ke pasaran Malaysia.

Ketua Pegawai Operasi Kumpulan (ASEAN) Blueshark Ecosystem Sdn Bhd, Jin Chan berkata skuter Blueshark R merupakan kemuncak usaha pihaknya untuk membawakan solusi lestari dan inovatif ke pasaran mobiliti urban.

“Berbekalkan teknologi penukaran bateri serta aneka teknologi perintis, kami sedang memperkenalkan sebuah produk yang lebih hebat, namun mampu milik, bagi meluaskan aksesibiliti skuter elektrik pintar untuk seluruh lapisan masyarakat,” katanya.

Blueshark R1 dipacu oleh sebuah motor elektrik dengan output 5kW dan tork puncak 201 Nm, yang membolehkannya mencapai kelajuan maksimum 80 km/j.

Untuk tenaga pula, R1 mendapat bekalannya daripada dua pek bateri litium besi fosfat (LFP) yang menawarkan jarak tunggangan sejauh 110 km (berdasarkan kitaran NEDC).

Bateri-bateri tersebut boleh ditukar ganti dengan segera di mana-mana stesen penukar bateri BlueStation atau dicas penuh dalam masa 3.5 jam.

Selain itu, ia juga didatangkan dengan lim mod tenggangan termasuk Walk Assist Mode (WAM) dan Turbo, serta sistem operasi pintar ArkRide yang menyediakan sambungan Bluetooth, GPS, pemain media, kemas kini perisian secara OTA dan perakam tunggangan.

Apa yang menarik, semua ciri berkenaan boleh diakses menerusi papan pemuka HD IPS berukuran 10.4 inci.

Harga jualan (atas jalan, tanpa insurans dan dengan pengecualian SST) bermula dari RM7,190 untuk R1 Lite dan RM9,390 untuk R1.

Pek bateri tersebut pula boleh dilanggan menerusi pakej-pakej yang ditawarkan iaitu Lite (RM59/sebulan, 36 pertukaran), Standard (RM99/sebulan, 70 pertukaran), Pro (RM139/sebulan, 120 pertukaran) dan Flex (RM1.95 untuk setiap pertukaran).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved