fbpx

Blueshark R1 diperkenal di Malaysia – teknologi tukar bateri, jarak tunggangan 160km

blueshark r1 09

BLUESHARK R1 hari ini diperkenalkan di Malaysia hasil kerjasama dengan EP Manufacturing Berhad (EPMB), bertempat di International Greentech & Eco Products Exhibition & Conference Malaysia (IGEM) 2022. Kerjasama ini adalah sebagai usaha merevolusi mobiliti urban hijau di Malaysia.

Beberapa memorandum kerjasama (MoC) juga dibuat dengan beberapa pemain industri tempatan bagi mencetus peluang pekerjaan berasaskan kelestarian buat komuniti B40 dengan memudahkan penerimagunaan mobiliti urban hijau di Malaysia.

Sebuah program rintis yang akan dijalankan dalam fasa pertama dengan rakan penghantaran dan infrastruktur masing masing akan mendemonstrasikan kebolehlaksanaan platform berelektrik ‘first-to-last mile’ serta ekosistem yang sedia menemui pasaran di kawasan Lembah Klang.

Skuter elektrik Blueshark R1 dikuasakan motor elektrik dengan kuasa maksima 5000W dan tork setinggi 201Nm (dalam mod Turbo Racing). Ia mampu memecut dari pegun ke 50km/j dalam hanya 4.5 saat, dengan kelajuan maksima 80km/j dan jarak tunggangan sehingga 160km.

Kuasa dibekalkan oleh bateri lithium iron phosphate (LFP) yang berteknologi terkini. Menariknya, selain boleh dicaj seperti biasa, bateri ini juga boleh ditukar dengan mudah.

Selain itu, Blueshark R1 menampilkan sistem operasi ArkRide OS yang dikatakan pertama seumpamanya untuk kenderaan dua roda. OS ini dipaparkan pada skrin IPS 10-inci yang memberikan paparan lebar, jelas, selain kalis air dan debu.

Skuter ini turut dilengkapi dengan lebib 70 pengesan yang akan mengawal pelbagai fungsi seperti sistem brek, lampu, dan kelajuan. Ia mampu memberikan amaran atau petunjuk sekiranya terdapat sebarang sistem yang bermasalah.

Sementara itu, pusat 3S pertama milik Blueshark yang bakal dibuka tidak lama lagi di Glenmarie untuk sokongan selepas jualan pengguna. Pemilik skuter ini juga boleh menggunakan aplikasi telefon pintar untuk mendapat dan mengawal segala maklumat R1.

Untuk maklumat lanjut, layari www.blueshark.com.my.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved