fbpx

Pemandu KL rugi 75 jam setahun terperangkap dalam kesesakan trafik, boleh baca 31 buah buku!

lifehack memandu lebuh raya cuti 04

ANDA pasti pernah terperangkap dalam kesesakan lalu lintas dan berfikir masa yang terbuang boleh digunakan untuk melakukan aktiviti berfaedah seperti membaca buku, bukan? Atau mungkin anda rasa mahu terbang naik helikopter sahaja pulang ke rumah.

Menurut satu kajian oleh syarikat pemetaan digital TomTom, pemandu-pemandu di Kuala Lumpur (KL) secara purata kerugian 159 jam setahun memandu dalam kesesakan jalan raya di pusat bandar semasa waktu puncak. Masa itu boleh digunakan untuk membaca kira-kira 31 buah buku.

Dari 159 jam yang terbuang itu, hampir separuh atau 75 jam adalah disebabkan kesesakan lalu lintas.

Anda juga telah membelanjakan RM1,023 setahun untuk petrol semasa waktu puncak, dengan satu per lima darinya atau RM221 dibelanjakan semasa kesesakan lalu lintas.

Sebagai perbandingan, anda perlu menanam 83 pokok setahun untuk ‘menyerap’ 833kg karbon dioksida yang dilepaskan oleh ekzos kereta semasa waktu puncak. 180kg dari karbon dioksida itu adalah dari kesesakan lalu lintas sahaja.

Dalam erti kata lain, disebabkan kesesakan ini, pemandu KL menghabiskan tambahan sembilan minit untuk setiap 10km semasa waktu puncak pagi, dan 12 minit lagi untuk waktu petang.

Pengiraan TomTom adalah berdasarkang anggaran pemandu KL yang memandu sejauh 10km semasa waktu paling sibuk di sebelah pagi, dan jarak yang sama di waktu petang. Anggaran ini juga dibuat dengan 230 hari bekerja setahun.

Semasa hari minggu, waktu paling sibuk di sebelah pagi adalah dari 8 hingga 9 pagi (18 hingga 21 minit), dan pukul 6 hingga 7 untuk sebelah petang (22 hingga 25 minit).

Data kajian juga menunjukkan waktu puncak paling buruk di KL biasanya jatuh pada hari Khamis dari 6 hingga 7 petang, dimana ia mengambil masa 25 minit 20 saat untuk memandu sejauh 10km secara purata.

Jika anda bekerja dari rumah selama tiga hari (dari Selasa hingga Khamis), anda akan jimat 104 jam dan RM609 untuk petrol setahun.

Kajian yang dilakukan oleh TomTom adalah berdasarkan indeks dari 389 bandar dari 56 negara seluruh dunia. Mereka yang memandu 10km di waktu puncak di London menghabiskan masa sebanyak 325 jam setahun.

Sebagai perbandingan, pemandu di KL menghabiskan 159 jam tahun lepas, pemandu Singapura menghabiskan masa sedikit kurang, pada 150 jam.

Pemandu di Manila pula menghabiskan 241 jam, manakala Jakarta dan Bangkok masing-masing menghabiskan 214 jam dan 192 jam.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved