fbpx

Tengku Zafrul: Golongan T20 nikmati RM8 bilion subsidi bahan api

Tengku Zafrul
Sumber gambar: Facebook/Tengku Zafrul

MENTERI Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz mendedahkan bahawa golongan T20 menikmati kira-kira RM8 bilion subsidi bahan api, RM2 bilion lebih tinggi berbanding jumlah yang dimanfaatkan oleh golongan B40.

Tengku Zafrul, yang sebelum ini pernah berkata bahawa subsidi menyeluruh lebih menguntungkan golongan kaya berbanding golongan miskin, berkata kerajaan akan melaksanakan mekanisme subsidi bahan api yang lebih bersasar.

Dalam jawapan bertulis parlimen, beliau berkata mekanisme tersebut itu sedang diuji.

Kerajaan sentiasa akan memastikan kebajikan rakyat terjaga walau berdepan kenaikan harga minyak mentah dunia. - Foto ihsan Malay Mail

“Ujian (awal) akan disusuli dengan ujian yang lebih meluas,” katanya sambil menambah kerajaan mahu memastikan kebolehlaksanaan mekanisme itu di kawasan bandar dan luar bandar.

“Ia (ujian) dijangka mengambil masa antara tiga dan enam bulan sebelum sistem baharu itu dilaksanakan di seluruh negara,” katanya menjawab soalan Nurul Izzah Anwar (PH-Permatang Pauh) mengenai apa yang kerajaan lakukan untuk memastikan subsidi disasarkan dengan lebih baik.

Tambah Tengku Zafrul lagi, mekanisme subsidi bahan api bersasar akan dilaksanakan secara berperingkat bagi memastikan ia tidak menyebabkan inflasi atau menjejaskan pertumbuhan ekonomi.

Tahun ini, subsidi bahan api dijangka mencecah RM30 bilion.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved