fbpx

Pemandu Land Rover dan BMW mempunyai IQ paling rendah – kajian

bmw land rover iq rendah

PEMANDU lawan arus atau yang melanggar peraturan lain di jalan raya boleh dipersoalkan tahap kecerdasan IQ-nya, tetapi bolehkah kita menilai tahap IQ pemandu melalui jenama kereta yang dipandu?

Satu kajian di United Kingdom (UK) dibuat dengan responden 2,000 pemandu untuk menilai IQ mereka, dan skor kecerdasan diatur berdasarkan model kereta mereka. Melalui hasil kajian oleh Scrap Car Comparison itu, pemandu Skoda didapati mempunyai IQ paling tinggi dari 22 model kereta, dengan skor 99.

Sementara itu, Suzuki (98.09), Peugeot (97.79), Mini (97.41) dan Mazda (95.91) juga berada dalam kedudukan lima teratas, dengan skor IQ tidak kurang dari 95. Ini secara kasar menunjukkan mereka antara pemandu paling cerdik.

Di bahagian bawah skala skor pula, kajian itu menunjukkan IQ pemandu-pemandu Land Rover dan BMW adalah paling rendah, masing-masing dengan 88.58 dan 91.68. Pemandu Fiat juga di tempat tiga terbawah, dengan skor 90.14.

Kajian yang sama juga menunjukkan warna kereta mampu menentukan kecerdasan pemandu. Warna putih di kedudukan teratas dari tujuh warna, dengan skor 95.71. Hijau berada di tempat terakhir dengan skor 88.43.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved