fbpx

Perodua Axia 2023 dah tiada manual? Ada, nanti dulu…

perodua axia 2023 preview 42

PERODUA hari ini telah mengumumkan pembukaan tempahan Axia 2023 yang dijangka akan dilancarkan pada Februari.

Seperti yang tular tempoh hari, Axia D74A ini akan ditawarkan dengan empat varian dan hanya satu pilihan kotak gear, iaitu automatik D-CVT. Tiada lagi pilihan manual. Maklumat rasmi yang disiarkan oleh Perodua hari ini juga mengesahkan perkara ini.

Kebetulan pula ada beberapa pembaca di kalangan anda semua yang bertanya di ruangan komen posting Facebook kami, “Jika tiada lagi Axia manual, mungkin sekolah memandu terpaksa pilih model lain.”

Jadi, kami menggunakan kesempatan majlis sidang media bersama Perodua untuk bertanya terus perihal ini kepada Presiden dan CEO Perodua, Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad.

Menurutnya, Perodua Axia manual akan terus dihasilkan, tetapi ia hanya akan dilancarkan lewat sedikit, selepas pelancaran rasmi Axia dengan varian-varian D-CVT.

Dato’ Sri Zainal berkata bahawa Axia 2023 dengan kotak gear manual akan memasuki pasaran selepas Hari Raya tahun ini.

“Kami akan terus hasilkan kereta manual khasnya untuk sekolah-sekolah memandu. Ini kami akan umumkan kemudian, malah kami rasa sekolah-sekolah memandu akan suka sebab keretanya sama (Axia), spesifikasi bagus,” kata Zainal.

Pengenalan Perodua Axia manual ini adalah salah satu dari enam atau tujuh model yang akan diperkenalkan tahun ini.

Axia 2023 dengan kotak gear manual akan mempunyai spesifikasi lebih baik dari Axia sedia ada. Dan selain untuk kegunaan sekolah memandu, Axia manual ini juga akan ditawarkan kepada orang awam.

Walaubagaimanapun, Dato’ Sri Zainal tidak mendedahkan sebarang angka harga Axia manual ini. Kami jangkakan antara RM33,000 hingga RM36,000.

Jika anda mahu mengetahui maklumat rasmi Perodua Axia 2023, boleh baca di sini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved