fbpx

Perincian Perodua Axia 2023 D74A terdedah, D-CVT sahaja, tiada turbo?

daihatsu ayla turbo
Prototaip konsep Daihatsu Alya Turbo yang dipamerkan pada GIIAS 2018. Gambar oleh: Facebook

Jika anda mengikuti perkembangan industri automotif tempatan, anda pasti tahu bahawa Perodua Axia baharu 2023 dijangka dilancarkan tahun ini.

Toyota Agya GR Sport hadir dengan rekaan lebih sporty. - Foto ihsan Toyota
Toyota Agya GR Sport hadir dengan rekaan lebih sporty. – Foto ihsan Toyota

Hatchback segmen-A dengan namakod D74A itu diasaskan dari duo Toyota Agya dan Daihatsu Ayla yang dijual di pasaran Indonesia.

Baru-baru ini, sebuah akaun Tiktok @promosiprotonperodua telah berkongsi video mengenai dokumen perincian spesifikasi Axia D74A itu.

Menurut video itu yang mula dikongsi oleh rakan-rakan media kami dan beberapa forum di Facebook, Axia 2023 akan ditawarkan dengan empat varian iaitu G, X, SE dan AV, kesemuanya menggunakan enjin 1,000cc atau 1.0-liter dan kotak gear CVT, seperti disenaraikan dalam jadual pertama.

Ini menunjukkan tiada varian turbo seperti yang diwar-warkan beberapa bulan lepas. Penyenaraian itu juga menunjukkan tiada lagi transmisi manual dalam varian Axia 2023. Tetapi kami percaya transmisi CVT yang akan digunakan itu adalah D-CVT yang turut digunakan pada Ativa, Myvi dan Alza baharu.

Jadual kedua pula membariskan pilihan warna, iaitu satu warna solid (Ivory White) dan empat warna metalik (Glittering Silver, Granite Grey, Lava Red, dan Coral Blue).

Buat masa ini, Perodua Axia ditawarkan dengan enam varian bermula pada RM23,367 untuk 1.0 E Manual sehingga RM41,427 bagi 1.0 AV AT.

Perodua Axia

Memandangkan Axia 2023 tidak akan ditawarkan dengan pilihan manual, kami jangkakan model D74A itu akan bermula pada harga sekitar RM32,000 iaitu lebih kurang dengan 1.0 G AT sekarang.

Sebelum ini, kami mengatakan mungkin Axia akan mendapat varian berkuasa turbo memandangkan Agya dan Ayla di Indonesia dikhabarkan mendapat pilihan 1.0-liter turbo dan 1.2-liter NA.

Apa pendapat anda? Kita harus faham bahawa Axia merupakan model mampu milik dari Perodua dan meletakkan turbo akan meningkatkan harga dan kos penyelenggaraannya, tetapi jika ditawarkan sebagai varian teratas dengan harga menyamai Myvi, adakah terlalu mustahil?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved