fbpx

Pratempahan BMW XM dibuka 20 Oktober ini – harga bermula RM1.4 juta

04. The First-Ever BMW XM (Night Gold Line – Cape York Green)

BMW Malaysia mengumumkan bahawa pratempahan untuk BMW XM akan dibuka pada 20 Oktober ini. Diperkenalkan di peringkat global pada September lalu, XM merupakan model BMW M pertama yang didatangkan dengan trenkuasa yang dielektrifikasi.

Menurut syarikat itu, harga anggaran (atas jalan, tidak termasuk insurans) dengan pakej waranti servis lanjutan bertempoh lima tahun adalah RM1.4 juta untuk Semenanjung Malaysia atau RM820,000 di Langkawi. Ia akan ditawarkan secara eksklusif dalam bilangan yang terhad.

Tarikh penyerahan untuk pasaran Malaysia tidak dinyatakan namun pengeluaran kenderaan ini dijangka bermula di kilang BMW Group di Spartanburg, South Carolina pada Disember 2022.

Sebagai standard, XM didatangkan dengan Pakej M Aerodynamics dan M High-Gloss Shadow Line, dengan Konten Lanjutan disediakan untuk profil Shadow Line. Selain itu, lampu hadapan Adaptive LED dengan ciri bantuan lampu puncak juga disertakan sebagai standard.

Ini dipadankan dengan gril ‘kidney’ bercahaya, jalur trim dalam rona ‘nightgold’ yang selari dengan garisan tingkap, serta rim 23 inci M Star Spoke 923 M dalam warna Bicolour Nightgold. Pelanggan yang memilih profil Shadow Line akan mendapat rim M Law Star Spoke 923 M dalam warna Bicolour Black, juga berukuran 23 inci.

Penawaran warna luaran bagi XM terdiri daripada Cape York Green Metallic, Carbon Black, Marina Bay Blue, Toronto Red, Mineral White, Black Sapphire dan Dravite Grey.

Untuk bahagian dalaman pula, terdapat upholsteri Leather Merino dengan pilihan warna Deep Lagoon, Silverstone, Black dan Sakhir Orange.

Kelengkapan standard yang tersedia termasuklah BMW Live Cockpit Professional dengan Paparan Informasi 12.3 inci, Paparan Kawalan 14.9 inci, Head-up Display dan BMW Intelligent Personal Assistant. Ia beroperasi menggunakan Sistem Operasi BMW 8 yang menawarkan kawalan intuitif ke atas fungsi-fungsi kenderaan menggunakan pertuturan kata yang natural.

Turut disertakan adalah BMW Gesture Control, Connected Package Professional, Panggilan Kecemasan Pintar, Telekservices, Connected Drive Services serta Apple CarPlay dan Android Auto.

XM dikuasakan oleh sistem pacuan M Hybrid plug-in yang terdiri daripada enjin 4.4-liter biturbo V8 dengan 489 PS/650 Nm, dan sebuah motor elektrik yang menjana 197 PS/280 Nm. Gandingan ini menghasilkan 653 PS/800 Nm, membolehkan ia memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 4.3 saat dengan bantuan Launch Control.

Oleh kerana ia didatangkan standard dengan M Driver’s Package, XM mampu mencapai kelajuan maksimum 270 km/j. Dalam mod EV pula, ia boleh dipandu sejauh 88 km dan mencapai kelajuan maksimum yang dihadkan pada 140 km/j.

Tenaga elektrik dibekalkan oleh pek bateri berkapasiti 25.7 kWh yang boleh dicas dari 0 hingga 100 peratus dalam 4 jam 15 minit menggunakan pengecas AC 7.4 kW.

Pacuan M xDrive disertakan secara standard, begitu juga dengan Adaptive M Suspension Professional, peredam elektronik, Active Roll Stabilisation dan Integral Active Steering. Untuk brek pula, model ini menggunakan sistem brek M Sport dengan cakera depan berukuran 508 mm.

Akhir sekali, sistem bantuan pemandu terdiri daripada Driving Assistant Professional yang merangkumi Distance Control (ACC), Automatic Speed Limit Assist, Steering dan Lane Control Assistant, Lane Change Assistant, Lane Keeping Assistant, Lane Change Warning, Front/Rear Crossing-traffic Warning, Rear Collision Prevention, Exit Warning dan pelbagai lagi.

Sistem Parking Assistant Plus juga disertakan dan ia membawakan ciri-ciri seperti Reversing Assist Camera, Lateral Parking Aid, Park Assist, Active Park Distance Control, Reversing Assistant, Parking View, Surround View system, Remote 3D View, Drive Recorder dan Anti-theft Recorder.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved