fbpx

Proton masuk semula ke pasaran Afrika Selatan, lancar X50 dan X70

Proton Afrika Selatan 01

PENGELUAR kereta nasional Proton kini secara rasmi kembali ke Afrika Selatan, kira-kira 10 tahun selepas ia keluar dari pasaran itu.

Pelancaran semula jenama itu berlaku pada acara yang dianjurkan oleh Combined Motor Holdings (CMH), pengedar rasmi Proton, serentak dengan pelancaran tempatan X70 dan X50.

Kedua-dua model tersebut kini boleh didapati dalam versi CBU di negara itu dan kemudiannya akan disertai oleh Saga pada awal tahun 2023.

Semasa pelancaran, Jebb McIntosh, Ketua Pegawai Eksekutif CMH berkata, “Apabila jenama Proton terbuka untuk pengedaran, CMH mengambil peluang atas beberapa sebab, terutamanya kerana kami mendapati terdapat jurang dalam pasaran SUV yang berkualiti pada harga yang berpatutan.

Terdapat banyak jenama mewah yang menjual SUV di Afrika Selatan, tetapi kebanyakannya tidak mampu dimiliki oleh pembeli kereta biasa di sini.”

Tambah Jebb lagi, CMH merancang itu membuka 25 pusat pengedaran dalam tempoh enam bulan. Setakat ini, sebanyak 17 cawangan pengedar telah pun menjalani latihan jualan dan teknikal.

Jualan eksport kekal sebagai bahagian penting dalam rancangan perniagaan Proton. Di samping menuntut semula bahagian pasaran dalam pasaran automotif Malaysia, Proton juga ingin mengeksploitasi potensi yang terpendam dalam pasaran antarabangsa bagi menjadi jenama automotif terkemuka di rantau ini.

Bagi tahun 2022, jualan eksport pada akhir bulan Ogos berjumlah 4,040 unit, meningkat sebanyak 33.9 peratus berbanding dengan jumlah jualan bagi tahun 2021. Dengan penambahan Afrika Selatan dalam senarai pasaran eksport, syarikat berharap dapat menamatkan tahun ini dengan peratusan pertumbuhan yang lebih tinggi.

“Proton sedang giat mengembangkan jualan eksport kerana kami percaya ia adalah salah satu tonggak kepada peningkatan jumlah keseluruhan kami. Terdapat banyak potensi untuk pertumbuhan dalam pasaran antarabangsa, bukan sahaja untuk jenama Proton tetapi untuk industri automotif tempatan juga,” kata Roslan Abdullah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Proton.

Mengenai matlamat syarikat, Roslan berkata Proton mensasarkan untuk mencapai 6,000 jualan eksport tahun ini di samping mengenal pasti rakan kongsi yang sesuai untuk memasuki lebih banyak negara.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved