fbpx

Kadar tol Terusan Suez naik 10 hingga 15 peratus bermula 2023

terusan suez sca
Sumber gambar: SCA

Penguasa Terusan Suez (SCA) dalam satu kenyataan mengumumkan bahawa kadar tol transit Terusan Suez akan meningkat bermula tahun depan.

Peratusan kenaikan kadar tol transit adalah 15 peratus bagi semua jenis kapal dan 10 peratus bagi kapal pukal kering dan kapal persiaran.

Menurut SCA, punca utama kenaikan kadar tol transit di sepanjang terusan tersebut berpunca daripada kenaikan harga tenaga, kadar pengangkutan dan kadar sewa harian untuk kapal, yang dijangka akan berterusan hingga tahun depan.

Terusan Suez merupakan salah satu laluan perkapalan yang terpenting di dunia yang menghubungkan Laut Mediterranean ke Laut Merah.

“Kenaikan (tol) tidak dapat dielak dan perlu dilaksanakan berikutan inflasi global semasa, yang memberikan kesan kepada peningkatan kos operasi dan kos perkhidmatan pelayaran yang disediakan di terusan itu,” kata Pengerusi SCA Ossama Rabiee.

Tambah beliau lagi, SCA menyelaraskan kadar tol melalui mekanisme jelas merangkumi perubahan dalam pasaran pengangkutan maritim. Walaupun berdepan kenaikan, Ossama berkata terusan itu kekal sebagai laluan paling cekap dan paling murah berbanding laluan alternatif.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Your article gave me a lot of inspiration, I hope you can explain your point of view in more detail, because I have some doubts, thank you.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved