fbpx

Ford Ranger 2022 rasmi dilancar – 7 varian, RM168,888 untuk WildTrak

ford ranger official 2022 03

FORD Ranger 2022 generasi baharu akhirnya dilancarkan hari ini secara rasmi oleh pengedarnya di Malaysia, Sime Darby Auto ConneXion (SDAC). Terdapat tujuh varian ditawarkan, termasuklah XL, XLT, XLT Plus, dan WildTrak.

Terdapat tujuh varian ditawarkan termasuklah WildTrak, XLT Plus, XLT, dan XL, tetapi buat masa ini hanya harga dua varian diumumkan, iaitu:

Ranger WildTrak: RM168,888
Ranger XLT Plus: RM142,888

Ford Ranger baharu ini direka untuk menawarkan pemanduan dan keselesaan seperti kereta, tetapi pada masa sama mengekalkan kekuatan sebuah trak pikap dengan kemampuan off-road.

Ranger 2022 ini mempunyai jarak roda 50mm lebih panjang dari generasi sebelumnya. Sudut mendekati juga lebih tinggi (30 darjah berbanding 28.5 darjah) manakala sudut perlepasan dinaikkan kepada 23 darjah (berbanding 21 darjah).

Kedudukan suspensi belakang juga dialihkan keluar sedikit dari kerangka untuk kemampuan belokan lebih baik.

Dari segi luaran, Ford Ranger generasi baharu ini tampil dengan rekaan tegap, berkongsi DNA dengan trak pikap Ford lain seluruh dunia.

Terdapat lampu depan LED baharu berbentuk C dengan fungsi matriks dan lampu tinggi automatik (WildTrak dan XLT Plus sahaja). Ruang udara besar di gril menjanjikan aliran udara lebih baik kepada enjin dan sistem penyejukan.

Bahagian kabin Ranger membawakan keselesaan mirip seperti kereta atau SUV premium, dengan penggunaan bahan lembut.

Mendominasi papan pemuka Ranger generasi baharu ini ialah skrin infotainmen di tengah dengan saiz sehingga 12-inci (bergantung kepada varian) yang menampilkan sistem SYNC4 terkini dari Ford.

Di depan pemandu pula ialah kluster instrumen digital baharu yang memaparkan pelbagai maklumat pemanduan. Dengan hanyasatu butang, anda dapat mengakses sistem pemanduan off-road untuk memantau perkara-perkara seperti sistem pacuan, sudut pemanduan, dan pergerakan.

Bercakap mengenai mod pemanduan, Ford Ranger generasi baharu dilengkapi sehingga enam mod (bergantung kepada varian). Antaranya adalah Normal, Eco, Tow/Haul, Slippery, Mud/Ruts, dan Sand. Mod-mod ini akan melaras beberapa parameter untuk disesuaikan dengan keadaan.

Ciri lain pada Ranger baharu ini adalah pemijak sisi di belakang tayar belakang, ruang kargo lebih besar, tempat pengikat kargo, dan pintu but pelbagai fungsi.

Dari segi keselamatan pula, Ford Ranger generasi baharu mendapat ciri-ciri terkini seperti Evasive Steer Assist, Post-Collision Braking, Adaptive Cruise Control dengan Stop-and-Go, Cross Traffic Alert, Reverse Brake Assist, dan Automated Emergency Braking.

Ford Ranger ditawarkan dengan lima pilihan warna iaitu Arctic White, Meteor Grey, Aluminium Metallic, Lightning Blue, dan Absolute Black. Terdapat juga dua warna baharu untuk WildTrak iaitu Sedona Orange dan Luxe Yellow.

Ford Ranger WildTrak

Ford Ranger XLT dan XLT Plus

Ford Ranger XL

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved