fbpx

McLaren Elva singgah di Malaysia, supercar terhad dengan harga RM8.1 juta, 149 unit sahaja

mclaren elva 15

MCLAREN Kuala Lumpur 3S Centre hari ini menjadi tuan rumah atau destinasi persinggahan untuk McLaren Elva, sebuah supercar dalam Ultimate Series jenama itu.

McLaren Elva adalah versi moden untuk McLaren M1C yang mula dibina oleh Bruce McLaren pada 1967. Dan sama seperti versi asal M1C itu, McLaren Elva baharu ini juga secara standard tidak mempunyai bumbung dan cermin depan.

Tetapi unit yang membuat kemunculan di Malaysia ini adalah ‘Windscreen version’ iaitu versi dengan cermin depan. Secara keseluruhan, hanya 149 unit McLaren Elva akan dihasilkan untuk seluruh dunia, dengan harga permulaan 1.42 juta Pound (kira-kira RM8.1 juta).

Menariknya pada Elva standard, walaupun tidak mempunyai cermin depan, McLaren menggunakan solusi pintar iaitu Active Air Management System (AAMS) yang mempunyai deflektor khas untuk mengalirkan dan membentuk ‘buih udara’ bagi melindungi pemandu dan penumpang.

Betul-betul di belakang kokpit McLaren Elva ini ialah enjin 4.0-liter V8 twin-turbo yang berupaya menghasilkan 815PS (804hp) dan 800Nm tork, dipadankan dengan kotak gear automatik dwi-klac 7-kelajuan.

Ini membolehkan Elva memecut dari pegun ke 100km/j dalam hanya 2.8 saat dan lebih mengagumkan, pecutan ke 200km/j dicapai dalam hanya 6.8 saat!

McLaren Elva merupakan model kelima dalam siri Ultimate selepas model F1, P1, Senna dan Speedtail.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved