fbpx

Ford Mustang 1968 “Corruptt” dengan nadi Ferrari!

ford mustang corruptt 02

BAGI golongan purist, menyumbat enjin baharu ke dalam sebuah kereta yang berstatus ikonik seperti Ford Mustang generasi pertama mungkin dilihat sebagai sesuatu yang tidak boleh diterima. Namun jika dilakukan dengan betul, hasilnya pasti mengagumkan.

Lihat sahaja Mustang keluaran tahun 1968 yang diberi jolokan “Corruptt” ini. Dari luar, ia masih mengekalkan imej kereta muscle Amerika dengan sedikit sentuhan segar namun jentera ini sebenarnya mempunyai ‘jiwa’ Eropah atau lebih tepat lagi, Itali.

Ini kerana ia dikuasakan oleh enjin 4.3-liter V8 yang diperoleh daripada Ferrari F430. Enjin Tipo F136 E itu dianggap sebagai antara enjin NA V8 terbaik pernah dihasilkan Ferrari, namun 490PS dan 465Nm sememangnya tidak mencukupi untuk sebuah jentera yang ekstrem seperti Corruptt.

Oleh itu, pembinanya iaitu American Legends mengambil keputusan untuk memperkuatkan enjin itu dengan menambah sepasang pengecas turbo keluaran Nelson Racing Engines. Jumlah kuasa kuda dan tork yang sebenar tidak diketahui namun ia dikatakan mempunyai kira-kira 700hp!

Bukan itu sahaja, enjin tersebut turut mendapat intake manifold kustom yang diambil daripada sebuah Ferrari California serta sistem ekzos sport dengan muncung yang terkeluar dari bahagian sisi.

Tugas untuk menyalurkan kuasa ke roda diserahkan kepada transmisi sequential 6-kelajuan Tremec T56.

Untuk casis pula, American Legends menggunakan suspensi udara Ride Tech Shockwave dan rim Avant F461. Tersembunyi di sebalik rim tersebut adalah sistem brek Wilwood dengan cakera berslot dan angkup brek berwarna kuning.

Selain itu, Corruptt turut mendapat kit badan kustom yang merangkumi bampar depan dan belakang, skirt sisi dan spoiler duck tail. Anda mungkin tidak perasan namun tiang bumbung Mustang ini telah dipotong sebanyak 2.5 inci untuk menjadikannya lebih rendah.

Ruang dalamannya tidak dibiarkan begitu sahaja. Ia dihiasi dengan balutan kulit berwarna hitam yang dikontraskan dengan aksen kuning, tali pinggang keledar lima poin Schroth dan kluster instrumen F430 dengan kemasan gentian karbon.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved