fbpx

5 pandu uji pilihan Engear sepanjang 2021

pandu uji pilihan 2021

JIKA semalam kami ada tulis senarai pelancaran pilihan sepanjang tahun, kali ini Amirul mahu berkongsi lima pandu uji paling bermakna untuk 2021.

Ayat romantik? Bukanlah… Paling bermakna di sini mungkin bermaksud pandu uji itu sangat unik dan istimewa yang mungkin akan diingati untuk satu tempoh yang lama.

Tidak semestinya kereta itu berharga RM1.1 juta atau berkuasa 650hp, pandu kereta biasa pergi adventure bersama kawan pun boleh jadi bermakna.

Tanpa berlengah lagi, jom tengok kereta pertama!

1. Perodua Ativa

Ini bukan sahaja penting untuk Perodua, tetapi Ativa akan diingati kerana ia membawakan satu pakej yang jauh maju ke depan dari model-model lain pengeluar itu.

Dengan enjin turbo pertama, kotak gear D-CVT, padat dengan teknologi dan ciri keselamatan, serta rupa yang cukup moden dan bergaya membuatkan Amirul hampir menyambar satu. Harga pun boleh tahan.

Perodua Ativa juga mengubah persepsi mengenai kemampuan sebenar pengeluar nasional yang berpangkalan di Rawang itu, membuatkan kami tidak sabar menunggu produk mereka yang akan datang.

2. Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport ini ada yang menepati jangkaan, ada yang di luar jangkaan penulis. Yang menepati jangkaan ialah betapa luasnya kabin walaupun sebuah hatchback sporti dan betapa menjimatkan minyak jika dipandu secara biasa.

Tetapi yang di luar jangkaan ialah betapa selesa kereta ini walaupun mempunyai pengendalian mantap, serta betapa lazatnya stereng Swift Sport ini. Sterengnya cukup tepat dan responsif lalu menyumbang kepada keseluruhan kepuasan pemanduan.

Bukan kuasa dan pecutan semata-mata, tetapi maklumbalas dan feel stereng juga penting untuk kereta sebegini. Suzuki Swift Sport membuktikan anda tidak semestinya perlu kuasa 300-400hp untuk berseronok.

3. Porsche Taycan

Kereta ketiga ini sedikit istimewa, kerana ianya elektrik sepenuhnya (EV) iaitu Porsche Taycan. Lebih istimewa lagi, kami dapat memandunya di Litar Antarabangsa Sepang, tempat paling sesuai untuk meneroka kebolehan sebenar kereta ini.

Semua varian telah kami uji di Sepang, dari Taycan 4S, Taycan Turbo hingga yang paling berkuasa, Taycan Turbo S. Dengan dua motor elektrik berkuasa tinggi di gandar depan dan belakang, Porsche Taycan menjanjikan pecutan 0 ke 100km/j dengan kepantasan sebuah supercar, kira-kira 3 hingga 4 saat sahaja.

Pemanduannya juga cukup solid seperti sebuah Porsche biasa 911 atau Cayman, dapat menakluki selekoh-selekoh di litar Sepang dengan cukup meyakinkan dan selamba. Kira tak segan lah kalau parkir Porsche Taycan ini di acara track day bersebelahan dengan Mitsubishi Evo, Ferrari 458 atau Mercedes-AMG C63.

Dalam acara sama pemanduan Taycan, Amirul juga diberi peluang memandu 911 GT3 terbaharu. Nikmat enjin NA (naturally-aspirated) tekan hingga 9,000rpm itu lain macam…

4. Land Rover Defender

Amirul tidak pernah memandu Land Rover atau Range Rover terkini sebelum ini. Tetapi pernah memandu Land Rover Defender klasik beberapa tahun lepas.

Jadi, pengalaman pemanduan Land Rover Defender 2021 dikira sangat unik walaupun hanya untuk tempoh masa yang singkat.

Ada yang berkata dengan harga permulaan sekitar RM800,000 dan padat dengan teknologi, ‘sayang’ untuk memandunya di laluan off-road mencabar. Tetapi harus diingat, semua Land Rover direka untuk mampu mengharungi laluan lasak.

Jadi jika diberi peluang, pasukan Engear akan cuba pandu Defender ini masuk jalan kebun!

5. Toyota Harrier

Amirul jarang sukakan SUV tetapi Toyota Harrier dirasakan wajar tersenarai dalam kompilasi ini. Ya, ia tidak lagi mendapat enjin turbo seperti Harrier generasi sebelum ini, tetapi enjin 2.0-liter NA itu dibantu oleh kotak gear Direct Shift CVT yang menjadikan pemanduannya cukup lancar.

Ditambah pula dengan kabin yang begitu senyap dan mewah, penumpang anda pasti gembira balik kampung dengan Harrier 2021 ini.

Oh ya, rupa luarannya pun kini semakin berani dengan lampu belakang dramatik serta beberapa ciri canggih seperti bumbung suria elektrokromik yang boleh dimalapkan. Menarik.

Penghargaan khas

Izinkan Amirul tambah satu lagi kereta, dikira sebagai penghargaan khas dalam artikel ini. Ya, Toyota GR Yaris! Mana boleh lupa kereta paling istimewa yang dipandu sepanjang tahun 2021.

Silap-silap GR Yaris ini boleh jadi kereta paling istimewa dipandu sepanjang masa.

Kenapa? Terlalu banyak sebab. Antaranya, ia direka hasil dari homologasi khas untuk menyertai kejuaraan rali WRC (World Rally Championship), ia mendapat enjin 3-silinder paling berkuasa di dunia, dan banyak komponen unik padanya tidak dikongsi dengan model-model Toyota lain.

GR Yaris juga satu-satunya kereta pandu uji dengan transmisi manual yang dipandu sepanjang 2021. Dan paling Amirul suka, mod pemanduan Normal, Sport dan Track yang bukan melaras respon enjin, sebaliknya mengawal agihan kuasa pada gandar depan dan belakang.

Sekian sahaja beberapa artikel kompilasi hujung tahun, anda boleh baca artikel lain di sini.

Selamat Tahun Baharu 2022 dan jumpa lagi!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved