fbpx

Dron Kawasaki dengan enjin H2R supercharged jalani ujian bawa kargo

kawasaki dron h2r 02

KAWASAKI telah menyumbat enjin supercharged 1,000cc dari hyperbike H2R ke dalam sebuah helikopter kawalan jauh untuk tujuan mengangkat kargo.

Mereka baru-baru ini membuat demonstrasi sistem robotic memuat naik dan menurunkan muatan kargo tanpa perlu merisikokan manusia kepada bilah kipas yang sedang berpusing.

Dinamakan K-Racer X1, ianyasebuah dron yang agak besar, bersaiz seperti sebuah kereta. Ia terbang menegak ke atas seperti helikopter, tetapi tidak mempunyai rotor di ekor untuk melawan tork. Sebaliknya, ia menggunakan sepasang rotor menghadap ke depan, di sayap kiri dan kanan.

Kawasaki tidak mendedahkan berapa laju ia boleh terbang, tetapi ia mungkin tidak begitu laju. Dengan rotor di atas yang tetap berpusing, kelajuan maksima akan dihadkan oleh stall dari retreating blade yang akan menyebabkan ketidak-samaan daya angkat (perkara sama yang mengehadkan kelajuan helikopter biasa).

Dalam satu video yang disiarkan awal bulan ini, Kawasaki menunjukkan prototaip K-Racer yang sedang terbang dan menguji robot penghantaran yang akan memasukkan dan menurunkan barang.

Ia tidaklah begitu besar dan boleh dimuatkan di dalam sangkar di bawah dron itu. Kawasaki sedang membangunkan modul yang lebih besar yang boleh diintegrasi dengan sistem sedia ada di kilang dan pusat-pusat penghantaran agak kesemua operasi ini dapat dijalankan secara automasi (tanpa manusia).

Automasi agak penting di Jepun dengan populasi kini secara umum lebih berumur dari mana-mana tempat di dunia ini.

Kira-kira 38 peratus penduduk negara itu berusia lebih 60 tahun (pada 2014) dan peratusan ini dijangka meningkat pada dekad akan datang.

Robot dikatakan perlu dalam banyak tugas-tugas logistik jarak dekat dan sederhana. Jadi, rekaan seperti K-Racer ini mempunyai masa depan yang cerah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved