fbpx

Warga emas boleh terus memandu – Menteri Pengangkutan

Proton Saga antara model kebanggaan rakyat Malaysia. - Foto ihsan Soya Cincau
Proton Saga antara model kebanggaan rakyat Malaysia. - Foto ihsan Soya Cincau

WARGA emas berumur 70 tahun dan ke atas tidak perlu menyerahkan lesen memandu mereka, kata Menteri Pengangkuta, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

Beliau berkata kepada Dewan Rakyat bahawa kementeriannya tidak pernah menetapkan syarat sebegitu kerana kecekapan memandu bukan berdasarkan umur seseorang.

“Kecekapan (memandu) adalah berlainan. Macam YB Langkawi (Tun Dr Mahathir Mohamad) beliau dapat memandu dengan baik. Jauh lebih baik daripada orang lebih muda. Tidak boleh ada diskriminasi,” katanya pada Waktu Pertanyaan Menteri.

Menteri itu juga mengesahkan warga emas akan diberikan lesen memandu jika mereka mampu berbuat demikian.

Dr Wee Ka Siong. Sumber: Malay Mail

Dr Wee pada Sabtu lepas berkata, “Mengehadkan umur untuk lesen memandu warga emas sepatutnya menjadi pilihan terkahir melainkan terbukti mereka tidak mampu memandu.” Menurutnya, isu itu perlu dilihat dengan skop lebih luas dan bukan dari faktor umur semata-mata.

Menjawab soalan asal Syed Ibrahim, statistik kemalangan jalan raya membabitkan kesalahan pemanduan lawan arus, Ka Siong berkata, sebanyak 807 kes dicatatkan sejak Januari lalu.

“Berdasarkan data Kementerian Dalam Negeri (KDN), statistik kemalangan jalan raya membabitkan kesalahan memandu lawan arus adalah 29 kes menyebabkan maut, parah (17), cedera ringan (49) dan kenderaan rosak (712).

“Kajian mendapati bahawa faktor manusia adalah penyumbang utama kepada berlakunya sesuatu nahas jalan raya terutamanya yang memandu melebihi had laju, memandu di bawah pengaruh alkohol dan dadah, pemanduan tidak fokus (seperti menggunakan telefon bimbit dan aplikasi tunjuk arah) dan tidak mematuhi peraturan jalan raya,” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved