fbpx

Porsche Taycan Turbo GT jadi safety car bagi Formula E 2024

taycan turbo gt formula e safety cari 02

PORSCHE Taycan Turbo GT dipilih menjadi safety car (kereta keselamatan) bagi Formula E. Dua unit EV paling berkuasa Porsche itu akan membuat kemunculan umum pertama di perlumbaan Berlin pada 11 dan 12 Mei akan datang.

Thomas Laudenbach, Naib Presiden Porsche Motorsport berkata: “Kelestarian dan elektrifikasi adalah cukup penting bagi Porsche, dimana ia dizahirkan melalui aktiviti sukan permotoran kami – termasuk pemilihan Taycan Turbo GT sebagai safety car.

“Ini simbolik dari perkara yang kami belajar dari sukan permotoran untuk pelbagai kegunaan. Dalam Formula E, ianya sangat penting untuk kereta sports elektrik, sebagai contoh pengurusan tanaga.

“Ini satu lagi sebab kenapa Taycan ditambah baik dari pelbagai aspek baru-baru ini,” katanya.

Taycan Turbo GT baharu ini hadir dengan lebih kuasa dan jarak pemanduan selain boleh dicas dengan lebih pantas. Ia telah memecahkan beberapa rekod di litar Nurburgring dan Laguna Seca.

Dengan pakej Weissach, ia mampu memecut dari 0 ke 100km/j dalam hanya 2.2 saat, dan mencapai kelajuan maksima 305km/j.

Attack Mode pula menghamburkan sehingga 120kW kuasa tambahan. Ini merupakan teknologi dari Porsche 99X Electric, iaitu jentera Formula E yang memenangi kejuaraan terkini.

Untuk pertama kali, dua versi jentera EV ini akan memikul tugas safety car. Kereta pertama ialah Taycan Turbo GT dengan warna Purple Sky Metallic, manakala satu lagi dengan warna Shade Green Metallic.

Lihatkan Ulasan (2)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved