fbpx

Porsche Taycan Turbo GT didedahkan – 1,019hp dalam Attack Mode, 0-100 2.2 saat

porsche taycan turbo gt 01

PORSCHE Taycan varian asas sudah pantass, dengan pecutan 0-100 dalam masa 4 saat. Kemudian ada Taycan Turbo S pula dengan kemampuan mencapai 100km/j dalam 2.3 saat. Jika itu pun belum cukup pantas bagi anda, terimalah Taycan Turbo GT.

Ianya versi paling berkuasa pernah Porsche hasilkan. Ia mampu menghasilkan 777hp dan 1,339Nm tork dalam keadaan standard. Kuasa boleh dinaikkan menjadi 1,019hp dalam Attack Mode. Amacam, cukup?

Sama seperti butang push-to-pass dalam Taycan biasa, Attack Mode ini melonjakkan kuasa selama 10 saat.

Dari segi prestasi, 0-100 kini boleh dicapai dalam masa 2.2 saat. Dan jika anda pilih pakej Weissach, pecutan menjadi 2.1 saat sahaja. Kemudian dalam masa 6.6 saat, Taycan Turbo GT sudah mencapai 200km/j, dan hanya 6.4 saat diperlukan untuk versi Wiessach.

Rahsia utama kepada prestasi gila ini adalah penggunaan silikon karbida pada inverter yang menjana sehingga 900 amps kepada motor belakang, berbanding 600 amps pada model Turbo S. Dipadankan dengan motor elektrik baharu, ianya lebih ringan dan cekap berbanding sebelumnya.

Pengurangan berat juga berlaku di bahagian lain seperti gentian karbon di tiang-B, cermin sisi, dan skirt sisi.

Brek karbon-seramik dan rim 21-inci juga adalah lebih ringan, dan ini dibaluti dengan tayar Pirelli P Zero Trofeo R. Jika anda pilih versi Weissach, ia akan ‘buang’ terus tempat duduk belakang.

Ciri standard lain pada Taycan Turbo GT ini adalah suspensi Active Ride, pakej aerodinamik baharu, dan spoiler belakang dengan jahitan gentian karbon unik. Ini memberikan Taycan Turbo GT Weissach sebanyak 458 pound downforce.

Bahagian kabinnya mendapat balutan kulit Race-tex dan Sports Seats Plus adaptif dengan pelarasan 18-arah dan jahitan logo Turbo GT.

Taycan Turbo GT menjadi model Taycan paling berkemampuan di litar. Dan seperti yang boleh dijangka dari Porsche, mereka telah pun membuktikannya.

Taycan Turbo GT dengan pakej Weissach telah mencatat masa terpantas untuk kereta elektrik EV di Laguna Seca dengan masa 1:27.87.

Model prototaip pula telah mencatatkan masa 7:07.55 di Nurburgring, menjadikannya lebih pantas dari mana-mana model sedan empat-pintu di litar Green Hell itu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved