fbpx

Porsche Taycan pecah rekod Model S Plaid di Nurburgring

Porsche Taycan nurburgring 03

PORSCHE kini sedang membangunkan varian baharu Taycan yang menjanjikan tahap prestasi yang lebih tinggi berbanding varian-varian sedia ada.

Walaupun masih belum siap sepenuhnya, varian baharu yang belum dinamakan itu telah pun menunjukkan kemampuannya di dunia dengan catatan masa 7 minit 7.55 saat di Nurburgring.

Angka tersebut menunjukkan perbezaan sebanyak 26 saat berbanding rekod milik Taycan Turbo S yang dicatat pada Ogos 2022, serta tidak jauh di belakang hypercar elektrik Rimac Nevera.

Bukan itu sahaja, ia juga berjaya meleburkan rekod 7 minit 25.231 saat yang dipegang oleh Tesla Model S Plaid sejak Jun lalu.

Untuk membayangkan betapa lajunya varian baharu ini di Nurburgring, Porsche berkata ia boleh meninggalkan varian Turbo S sejauh 1.3 km di belakang.

Dipandu oleh Lars Kern, Taycan berkenaan dipasang dengan roll cage dan tempat duduk bucket bagi tujuan keselamatan.

Sebarang perincian mengenai trenkuasa tidak didedahkan, namun terdapat ura-ura mengatakan varian itu dilengkapi dengan tiga motor elektrik yang mampu menjana kuasa keseluruhan mencecah 1,000 hp.

Satu lagi motor pada gandar belakang dikatakan dapat memberikan pengurusan termal serta kawalan cengkaman yang lebih baik.

Dari segi penampilan, gambar rasmi yang disiarkan oleh Porsche menunjukkan varian itu lebih agresif dengan rekaan bampar yang berbeza, lip spoiler dan spoiler belakang. Rim yang digunakan juga tampak berbeza dengan pilihan rim sedia ada.

Menurut Porsche, video penuh pemanduan on-board akan disiarkan pada pertengahan Mac depan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved