fbpx

MINI Aceman dipertunjukkan – lebih kecil daripada Countryman, pacuan elektrik sahaja

MINI Aceman 03

MINI akan memperkenalkan model terbarunya iaitu Aceman pada 24 April ini di Beijing Motor Show. Bagaimanapun, anda tidak perlu menunggu sehingga April untuk melihat rupa model itu kerana ia telah pun didedahkan sepenuhnya.

Menurut laporan, beberapa gambar luaran Aceman telah dimuat naik oleh Kementerian Industri dan Teknologi Maklumat (MIIT) China sebagai sebahagian daripada proses homologasi yang perlu dilalui oleh setiap kereta baharu yang dijual di sana.

Dalam barisan MINI, Aceman yang dianggap sebagai pengganti Clubman akan diposisikan di antara Cooper dan Countryman. Tidak seperti Cooper yang boleh didapati dengan enjin pembakaran dalaman, Aceman akan ditawarkan sebagai model elektrik sahaja.

Gambar-gambar yang dimuat naik oleh MIIT menunjukkan dua varian iaitu Aceman dan Aceman S. Kedua-duanya mempunyai ukuran lebar 1,754 mm, tinggi 1,515 mm dan tapak roda 2,606 mm.

Bagaimanapun, Aceman mempunyai ukuran panjang 4,076 mm, manakala Aceman S pula sedikit lebih panjang pada overhang hadapan dan belakang dengan ukuran 4,094 mm.

Dari segi penampilan, Aceman mengikuti jejak langkah Cooper dan Countryman dengan menampilkan rekaan lampu yang bersegi dan bukannya bulat seperti sebelum ini.

Sebagai sebuah EV, ia mempunyai gril yang bertutup namun model ini turut menonjolkan karakter lasaknya menerusi kemasan plastik hitam di sekeliling bahagian bawah badannya, ditambah dengan skid plate untuk Aceman S.

Aceman menampilkan motor elektrik tunggal pada gandar hadapan, dengan kuasa sebanyak 181 hp untuk varian asas dan 215 hp untuk varian S. Masing-masing dilaporkan boleh mencapai kelajuan maksimum 160 km/j dan 170 km/j.

Untuk bateri pula, Aceman didatangkan dengan bateri berkapasiti 40 kWj yang menawarkan jarak pandu sekitar 300 km, manakala Aceman S pula mempunyai jarak pandu yang lebih jauh iaitu sekitar 400 km dengan bateri 54.2 kWj.

Menurut CarNewsChina, model ini menggunakan bateri jenis nikel mangan kobalt (NCM) yang dibekalkan oleh anak syarikat milik Great Wall Motor iaitu Svolt.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved