fbpx

Jentera lumba Formula E x Liberty Walk ini diinspirasikan daripada anime futuristik

FORMULA E x LIBERTY WALK (1)

Formula E 2024 yang berlangsung di Jepun baharu sahaja melabuhkan tirainya dua hari lepas (30 Mac), namun itu bukanlah perkara utama yang cuba disorotkan pada artikel ini.

Apa yang mencuri tumpuan di bandaraya metropolitan Tokyo ialah kehadiran sebuah jentera Formula E GEN3 yang telah diubahsuai penampilannya oleh syarikat penala terkenal, Liberty Walk.

 

 

Menurut Liberty Walk, kit badan kustom ini diinspirasikan daripada zaman keemasan perlumbaan jalanan Jepun, serta jentera futuristik yang pernah ditampilkan dalam siri animasi Future GPX Cyber Formula.

Disebabkan itu juga model konsep ini tampak lebih lebar berbanding jentera lumba standard GEN3 dan lebih menyerupai jentera Formula Satu yang sebenar.

Berbanding model standard, Liberty Walk telah mengubah semula rekaan sayap hadapan dengan menambah ciri seperti splitter berkembar, canard tambahan dan corong udara.

 

 

Profil tepi pula lebih garang dengan penampilan skirt sisi yang lebih dalam, sementara sirip belakang yang asal telah dilebarkan dan dalam masa yang sama mengekalkan struktur lampu LED berbentuk X di bahagian tersebut.

Akhir sekali, roda depan telah diberikan penutup berwarna merah, sebelum keseluruhan panel badan dilayangkan dengan liveri kustom mengikut tema bendera Jepun.

Pihak FIA dan Liberty Walk turut mengadakan kerjasama dengan pelakon Fast Furious terkenal, Sung Kang untuk mempromosikan binaan unik ini di laman Instagram.

 

Formula E x Liberty Walk

 

Formula E x Sung Kang

 

Formula E Gen3 Racer

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved