fbpx

Projek Trans Borneo Railway diumumkan, jarak 1,620 km, kelajuan cecah 350 km/j

gambar sekadar hiasan

Brunergy Utama Sdn Bhd mengumumkan projek kereta api berkelajuan tinggi Trans Borneo Railway (TBR) yang pertama di Borneo, melibatkan laluan sepanjang 1,620 km.

Menurut laporan Utusan Borneo, projek TBR itu akan dibina dalam dua fasa, di mana fasa pertama menghubungkan bandar-bandar utama bermula dari Pontianak, Kalimantan Barat dan berakhir di Kota Kinabalu, Sabah.

Brunergy menambah, laluan fasa pertama ini akan melalui bandar raya seperti Mempawah, Singgawang, Sambas, Kuching, Sri Aman, Sibu, Bintulu, Miri, Bukit Panggal, Limbang, Bangar, Lawas, Sipitang, Beaufort dan Kimanis/Papar.

 

 

Laluan fasa kedua pula akan menghubungkan Bukit Panggal, Brunei menuju ke Balik Papan di Selatan Borneo, melalui beberapa stesen termasuklah Long Seridan, Bakelalan, Long Bawan, Malinau, Tanjung Selor, Tandjungredeb, Pengadan, Lubuk Tutung, Bontang, dan Samarinda.

Secara purata jarak laluan antara setiap stesen ialah 150 km, dengan kelajuan purata mampu mencecah 300-350 km/j.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved