fbpx

JR Kyushu akhiri perkhidmatan kereta api stim tertua di Jepun

cdn4.premiumread

Pengendali perkhidmatan kereta api Kyushu Railway Co. (JR Kyushu) baru-baru ini telah menamatkan operasi kereta api wap tertua di Jepun, SL Hitoyoshi.

Lokomotif diesel stim berusia 101 tahun itu melakukan perjalanan terakhir pada 23 Mac yang lalu bermula dari Stesen Kumamoto di Wilayah Kumamoto yang berakhir di Stesen Hakata, Wilayah Fukuoka.

Satu acara khas telah dianjurkan di Stesen Kereta Api Hakata bagi meraikan perjalanan yang istimewa itu sebelum jam 2 petang.

JR Kyushu terpaksa membuat keputusan tersebut disebabkan oleh kereta api itu sendiri yang sudah terlalu berusia, serta kesukaran untuk mendapatkan alat ganti dan mekanik yang berpengalaman.

 

 

Lokomotif diesel stim kelas 8620 itu dibina pada tahun 1922 semasa Era Taisho (1912-1926), sebelum ditamatkan perkhidmatannya pada tahun 1975.

Kereta api klasik itu membuat kemunculan semula sebagai kereta api persiaran Aso BOY antara tahun 1988 dan 2005, sebelum dijenamakan semula sebagai SL Hitoyoshi.

Selepas Laluan Hisatsu rosak akibat bencana yang melanda pada tahun 2020, SL Hitoyoshi beroperasi menggunakan Laluan Kagoshima.

Menurut laporan The Japan Times, terdapat beberapa majlis perbandaran di sepanjang laluan kereta api itu memohon JR Kyushu untuk mempamerkan SL Hitoyoshi sebagai salah satu tarikan pelancong.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved