fbpx

WTCA, GAC Motor meterai MoU pemasangan model CKD di Malaysia

WTCA GAC CKD MoU 01

WTC Automotif (WTCA), sebuah anak syarikat Warisan TC Holdings Bhd, dan GAC Motor International baru-baru ini menandatangani memorandum persefahaman (MoU) untuk memulakan kajian kebolehlaksanaan untuk dua projek pemasangan tempatan (CKD) baharu di Malaysia.

MoU berkenaan akan memudahkan kajian ke atas produksi CKD model Emkoo pemanduan sebelah kanan untuk pasaran Malaysia dan GS3 Emzoom pemanduan sebelah kiri untuk dieksport ke Vietnam.

Jika direalisasikan, usaha bersama ini akan mengukuhkan peranan penting Malaysia dan WTCA sebagai rakan kongsi strategik untuk strategi pertumbuhan serantau GAC melalui peluang pengeluaran dan pembuatan CKD setempat.

Sebagai rakan kongsi strategik GAC, WTCA bersedia memanfaatkan pengalaman automotif, keupayaan, dan ekosistem perindustrian Malaysia dengan GAC Motor International untuk menyampaikan penyelesaian mobiliti GAC untuk pasaran ASEAN.

Kajian kebolehlaksanaan itu dijangka akan disiapkan menjelang akhir Julai. Apabila siap, ia akan membuka jalan kepada pemformalan perjanjian muktamad, sekali gus mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai hab automotif untuk pasaran Asia Tenggara.

Tambahan pula, eksport GAC GS3 Emzoom ke pasaran Vietnam akan memainkan peranan penting dalam rancangan pengembangan serantau WTCA.

Melengkapkan strategi pertumbuhan serantau, GAC dan WTCA turut merasmikan kerjasama teknikal mereka melalui Perjanjian Kerjasama Teknikal CKD.

Perjanjian ini memberikan WTCA hak untuk memasang kenderaan GAC secara tempatan menggunakan kit dan komponen CKD yang dihasilkan mengikut spesifikasi teknikal global dan standard kualiti GAC yang ketat.

Selain itu, WTCA, melalui Perjanjian Pengedarannya, diamanahkan untuk memasarkan, mengedar dan menyelenggara kenderaan GAC.

Kerjasama dengan WTCA ini menandakan projek CKD pertama GAC di pasaran luar negara, melambangkan langkah penting ke arah memperkukuhkan kehadirannya di peringkat global.

Kerjasama teknikal antara GAC dan WTCA membuahkan hasil dengan bermulanya CKD Start of Production (SOP) untuk GS3 Emzoom di kilang WTCA di Segambut. Pencapaian ini dicapai dalam masa 13 bulan berikutan pengumuman projek.

Kini, pengeluaran CKD GS3 Emzoom telah beralih ke peringkat Pengeluaran Penuh (Full Production).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved