fbpx

Porsche akan terus guna enjin V8 untuk 10 tahun lagi

porsche panamera v8

MENURUNKAN kapsiti enjin (downsizing) memang menjadi trend kini, tetapi Porsche belum bersedia menghentikan penggunaan V8 nampaknya.

Walaupun piawaian emisi kini semakin ketat, para jurutera di Zuffenhaus sentiasa satu langkah ke depan. Enjin lapan-silinder mereka telah ditala untuk mematuhi piawaian Euro 7 terkini walaupun penetapannya ditunda dari 2025 kepada 2030.

Dalam satu temuramah dengan majalah Australia Car Sales, bos barisan model Porsche Panamera, Thomas Freimuth mendedahkan bahawa terdapat komponen baharu dibangunkan untuk mematuhi Euro 7.

“Kami dapati enjin ini bersedia untuk Euro 7, tiada masalah. Kami perlu menggunakan beberapa komponen yang sedang dibangunkan, jadi kami bersedia dengan V8 ini untuk piawaian Euro 7.”

Freimuth juga menyebut tahap bunyi ekzos yang dibenarkan juga akan menurun. Undang-undang berkenaan bunyi ekzos yang semakin ketat ini “merumitkan proses untuk memberikan lebih emosi kepada Panamera V8 kami”.

Tetapi walaupun V8 akan terus digunakan sehingga selepas 2030, mungkin tidak akan banyak model Porsche yang akan mendapat 4.0-liter twin-turbo itu menjelang hujung dekad ini.

Dalam laporan Annual and Sustainability Report 2023 yang disiarkan bulan lepas, Porsche mengjangkakan untuk menjual lebih 80 peratus model EV setiap tahun menjelang 2030.

Walaubagaimanapun, mereka berkata matlamat itu tetap bergantung kepada “permintaan pelanggan kami dan pembangunan elektromobiliti di rantau tertentu di dunia.”

Penawaran EV oleh Porsche bermula dengan Taycan pada 2019 dan kemudian dengan Macan generasi-kedua yang menjadi model elektrik sepenuhnya. 718 Boxster dan 718 Cayman dijangkan mengikut langkah ini pada 2025.

Pengganti Cayenne juga disahkan menjadi EV tanpa penawaran enjin pembakaran dalaman. Sementara itu, 911 tidak akan menjadi model elektrik sepenuhnya untuk dekad ini, tetapi versi hibrid akan muncul pertengahan tahun ini dengan 992.2 facelift.

Porsche berharap enjin ICE akan kekal dengan bahan api sintetik yang hampir sifar karbon, yang sedang mereka bangunkan di Chile.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved