fbpx

Porsche Macan generasi kedua kini sebuah EV – dua varian, sehingga 630hp

porsche macan 2024 03

INI dia tuan-tuan dan puan-puan, Porsche Macan serba baharu, generasi kedua. Seperti dilaporkan sebelum ini, SUV ini telah menjadi model elektrik sepenuhnya (EV), tidak lagi ditawarkan dengan enjin pembakaran dalaman (ICE).

Adakah ini bermakna Porsche Macan menjadi model yang tidak mengujakan? Tidak juga, ia ditawarkan dengan dua pilihan, Macan 4 berkuasa 402hp dan Macan Turbo sehingga 630hp.

Porsche Macan baharu ini dibina pada pelantar Premium Platform Electric (PPE) yang dibangunkan bersama dengan Audi. Platform ini menggunakan binaan elektrik 800 volt.

Bateri pula ialah sel Lithium-Nickel Manganese Cobalt dengan kapasiti 95kWh. Ia boleh dicas dengan pengecas pantas DC sehingga 270kW.

Macan 4 dan Macan Turbo dipacu dua motor elektrik synchronous jenis magnet tetap. Motor di belakang dipusing 180 darjah untuk memberikan sedikit agihan berat yang lebih ke belakang.

Seperti disebut tadi, output maksima bagi Macan 4 ialah 402hp dan 650Nm tork, manakala Macan Turbo yang lebih berkuasa menjana sehingga 630hp dan 1,130Nm tork. Kesemua angka ini walaubagaimanapun adalah berdasarkan mod Overboost semasa Launch Control.

Bagaimana pula dengan prestasi? Porsche Macan 4 mampu memecut ke 96km/j dalam 4.9 saat, sementara Macan Turbo mampu melakukan pecutan sama dalam 3.1 saat sahaja. Kelajuan maksima masing-masing adalah 218km/j dan 260km/j.

Agak tinggi kelajuan maksima bagi sebuah EV, bukan? Ini kerana Porsche Macan baharu ini mendapat sistem penurun gear, ia tidak menggunakan kotak gear dua-kelajuan seperti yang digunakan pada Taycan.

Sistem gantungan pula adalah multi-link di depan dan belakang. Suspensi udara dan Porshe Active Suspesion Management (PASM) dibekalkan sebagai standard. Satu ciri baharu pada Macan ialah sistem stereng roda belakang, ia membelok sehingga 5-darjah mengikut keadaan.

Kini kita ke reka bentuk pula. Dari segi ini, ia tipikal Porsche – evolusi dan bukan revolusi. Macan mengekalkan bentuk seperti coupe, walaupun di depannya terdapat DRL seperti Taycan.

Lampu depan kini di bampar, dan tiada lagi hud clamshell. Memandangkan tiada enjin, hud ini juga lebih rendah.

Porsche berkata Macan mempunyai pekali seretan 0.25 sahaja, hasil dari aerodinamik aktif seperti spoiler belakang, panel bawah badan, dan flap di bampar depan.

Ruang dalaman pula mirip model-model Porsche lain yang terkini. Terdapat panel instrumen digital dengan paparan skrin melengkung, manakala di tengah terdapat sistem infotainmen generasi terkini.

Apa pendapat anda mengenai Porsche Macan generasi baharu yang kini EV sepenuhnya?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved