fbpx

Porsche Macan EV dalam fasa ujian akhir – 603hp, lebih 500km jarak pemanduan

porsche macan ev prototype 08

PARA jurutera Porsche sedang mempersiapkan Macan serba baharu yang juga kini merupakan model elektrik (EV) untuk pendedahan globalnya tidak lama lagi.

SUV itu kini dalam fasa-fasa akhir dan telah melalui pelbagai siri ujian ekstrem. Seperti yang telah diwar-warkan sebelum ini, Macan generasi kedua ini merupakan model elektrik dan menggantikan model generasi pertama selepas 10 tahun ia dalam pasaran.

Porsche Macan EV ini dibina pada pelantar PPE (Premium Platform Electric). Ia kekal sebagai sebuah Porsche yang sporti, tetapi akan menjadi lebih cekap.

Pekali aerodinamik 0.25

Menurut Naib Presiden Product Line Macan, Jorg Kerner, “Apabila kami membangunkan model baharu, ia sentiasa berkenaan dinamik dan ketepatan pemanduan. Itulah Porsche. Ia dalam DNA kami. Tetapi ia sentiasa berkenaan kecekapan juga, dan reka bentuk.”

Kunci kepada aerodinamik Macan baharu ini ialah pekali seretannya (Cd) serendah 0.25. Antara cabarannya ialah mengekalkan identiti Macan yang telah berjaya tetapi pada masa yang sama menepati keperluan dan syarat aerodinamik baharu.

Ini dicapai dengan Porsche Active Aerodynamic (PAA) yang merangkumi spoiler aktif di belakang, flap penyejukan aktif di depan, dan lantai bawah rata serta bertutup seperti jentera lumba.

Jarak pemanduan lebih 500km

Porsche Macan EV akan dibekalkan dengan dengan bateri lithium-ion 100kWh dan binaan 800-volt pada platform PPE yang digunakan.

Ini membolehkan Macan mendapat pengecasan pantas DC sehingga 270kW, bermakna baterinya boleh dicas dari 10 hingga 80 peratus dalam masa 22 minit sahaja. Pengecasan AC kekal pada 11kW.

Jarak pemanduan pula adalah lebih 500km untuk semua varian.

Diuji dan sedia untuk pelancaran global

Macan EV kini dalam fasa akhir ujiannya, dan prototaip-prototaip dengan celoreng secara keseluruhan telah dipandu lebih 3.5 juta km dalam litar ujian dan jalan raya awam seluruh dunia.

“Kami meliputi semua rangkaian suhu. Dari 30 darjah di bawah paras beku di Scandinavia hingga lebih 50 darjah Celsius seperti di Death Valley, California,” kata Kerner.

“Sudah tentu SUV perlulah boleh dipandu di semua permukaan. Sebab itu kami bukan sahaja mengujinya di jalan raya, tetapi juga di off-road, kerikil, salji, dan ais,” katanya.

Sistem-sistem seperti pacuan semua-roda, dua motor elektrik, Porsche Traction Management, Launch Control, Porsche Active Suspension Management, semuanya diuji di permukaan-permukaan ini.

Nantikan laporan kami selepas pelancaran rasmi Porsche Macan EV pada 25 Januari ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved