fbpx

Isuzu rancang labur RM4.2 bilion bina kilang bateri, EV di Thailand

20240319_1_im04

Isuzu Motors merancang untuk membelanjakan 1 trilion yen  (RM31.3 bilion) untuk memacu pelaburannya sehingga 2030, dengan sebahagian daripadanya diperuntukkan untuk pembuatan sel bateri dan pikap elektrik di Thailand yang akan menjadi pangkalan eksport EV jenama itu.

Menurut Bangkok Post, pengeluaran sel bateri dan trak pikap elektrik merupakan sebahagian daripada bajet pelaburan 32 bilion baht (RM4.2 bilion) yang diperuntukkan untuk Thailand.

Sebahagian daripada dana itu akan digunakan untuk menjalankan projek untuk mencapai neutraliti karbon dan transformasi digital dalam sektor logistik.

“Kami sedang mempertimbangkan berapa banyak yang akan kami belanjakan untuk kilang sel bateri dan pemasangan EV. Kami juga memutuskan kapasiti pengeluaran sel bateri,” kata Takashi Oodaira, naib presiden eksekutif bahagian strategi karbon neutral dan kejuruteraan Isuzu Motors.

Setakat ini, Isuzu masih belum memutuskan di mana kilang pengeluaran baterinya akan dibina namun telah memilih kawasan Samrong di wilayah Samut Prakan sebagai lokasi untuk membina kilang pengeluaran D-Max elektrik.

Isuzu merancang untuk mengeksport pikap elektrik bateri ke Eropah pada 2025. Australia akan menjadi pasaran seterusnya di mana syarikat itu akan mengeksport trak elektriknya.

Baru-baru ini Isuzu telah memperkenalkan model konsep berkuasa elektrik D-Max BEV Concept. Ia dipacu oleh dua motor elektrik yang menghasilkan kuasa keseluruhan sebanyak 174 hp dan 325 Nm, dengan kuasa dibekalkan oleh bateri litium ion berkapasiti 66.9 kWj.

Sama seperti trak D-Max diesel, D-Max BEV mempunyai keupayaan membawa muatan sekitar 1,000 kg, dan kapasiti menunda muatan maksimum seberat 3,500 kg.

Menurut Isuzu, trak pikap D-Max BEV ini akan dilancarkan buat kali pertama di Eropah pada tahun 2025, diikuti pasaran Australia, Thailand dan beberapa pasaran utama dunia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved