fbpx

Scarbo SV Rover – trak kustom dengan pilihan enjin V8 atau motor elektrik

Scarbo Vintage SV Rover 01

ANDA masih ingat dengan Porsche 911 bergelar Hoonipigasus milik mendiang Ken Block? Syarikat yang bertanggungjawab membina jentera itu iaitu Scarbo Vintage kini kembali dengan trak off-road yang dikenali sebagai SV Rover.

Seperti yang boleh dilihat, rekaan badan trak ini tidak ubah seperti Land Rover Defender klasik yang dikacuk dengan dapra lebar daripada Lamborghini LM002. Menurut Scarbo Vintage, panel badannya diperbuat menggunakan aluminium dan gentian karbon.

Ruang kabinnya tidak kurang hebatnya. Anda akan menemui kemasan Alcantara dan aksen billet aluminium, serta beberapa kelengkapan moden seperti kluster instrumen digital 12.3 inci, paparan multimedia 12.8 inci, paddle shifter, butang penghidup enjin.

Apa yang menarik, pelanggan boleh memilih sama ada enjin V8 supercharged dengan 1,100 hp dan transmisi automatik lapan kelajuan ataupun trenkuasa elektrik dengan bateri 75 kWj yang mampu menjana 1,005 hp.

Kedua-dua trenkuasa berkenaan didatangkan dengan sistem pacuan empat roda (4WD), transfer case high range dan low range serta locking differential pada gandar hadapan dan belakang.

Untuk casis, Scarbo Vintage menggunakan sistem suspensi jenis inboard pushrod pada bahagian hadapan dan belakang yang memberikan jarak pergerakan sebanyak 30 inci.

Selain itu, trak ini didatangkan dengan rim tempaan berukuran 20 inci dan tayar 40 inci, kawalan ketinggian dan injap boleh laras. Sistem brek pula terdiri daripada gandingan cakera karbon seramik berukuran 400 mm dan angkup Brembo enam piston.

Sudah tentu, trak unik seperti ini bukanlah murah untuk dibeli. Menurut Scarbo, harga SV Rover bermula dari $1.5 juta (RM7.2 juta) seunit.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved