fbpx

Lancia Ypsilon 2024 – Kereta pertama selepas 13 tahun!

lancia ypsilon 2024 05

SIAPA sangka hal ini akan berlaku, tetapi inilah dia Lancia serba baharu. Masalahnya, jenama Itali ini tidak menghasilkan kereta sejak 13 tahun lepas.

Stellantis nekad untuk mengekalkan kesemua 14 jenama di bawahnya, iaitu kerjasama FCA-PSA. Ini juga bermakna Lancia mendapat peluang untuk membaiki semula imejnya.

Ypsilon 2024 baharu ini menjadi kereta elektrik (EV) pertama Lancia, walaupun model versi hibrid dan petrol bakal menyusul.

Ia dibina pada pelantar CMP/eCMP yang dikongsi dengan Peugeot 208/e-208, cuma penggayaan luarnya berbeza.

Lancia berkata rekaan lampu depan dan belakangnya diambil dari kereta rali ikonik mereka. Lampu belakang bulat mengingatkan kita kepada Stratos. Terdapat juga motif “Y’ di lampu depan dan belakang. Sementara itu, bahagian gerbang roda, cermin sisi, dan tiang belakang diberikan kemasan hitam.

Bahagian kabin banyak berbeza dari kembar Peugeot, tetapi memandangkan kita dalam 2024, masih terdapat dua skrin di papan pemuka. Masih ada juga beberapa butang fizikal untuk kawalan pendingin hawa.

Lancia telah berikan pad pengecasan tanpa-wayar, tiga soket USB-C, dan sambungan Apple Carplay serta Android Auto. Ciri tambahan termasuklah lampu ambien dan penapis kabin.

Lancia Ypsilon dipacu oleh satu motor elektrik di depan dengan output 154hp dan 260Nm tork. Kuasa dibekalkan oleh pek bateri 51kWh, memberikan jarak pemanduan 403km.

Untuk pengecasan, baterinya boleh mencapai 80 peratus dari 20 peratus dalam masa 24 minit sahaja, menggunakan pengecas DC.

Apa pendapat anda mengenai Lancia Ypsilon ini? Ada peminat yang rindukan jenama Lancia?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved