fbpx

Rezvani Beast adalah jelmaan Corvette C8 dengan 1,000 hp, badan kalis peluru

Rezvani Beast 01

PERNAH dengar nama Rezvani? Bagi mereka yang tidak tahu, Rezvani adalah pengeluar kenderaan berprestasi tinggi dari California yang diasaskan pada 2013.

Model pertama Rezvani adalah jentera berasaskan Ariel Atom yang dikenali sebagai Beast. Kini, syarikat itu telah memperkenalkan rekaan terbaharu mereka yang menggunakan nama yang sama namun yang ini jauh lebih berkuasa.

Tidak seperti yang asal, Beast edisi kedua ini dibina menggunakan Chevrolet Corvette C8 sebagai asas. Bagaimanapun, dengan lampu hadapan yang nipis, pintu dehidral dan muncung ekzos yang bertindih, ia langsung tidak nampak seperti Corvette.

Menurut Rezvani, Beast mempunyai panel badan gentian karbon dan resin suhu tinggi seperti yang digunakan pada jet pejuang Amerika Syarikat seperti F-35. Ini menyumbang kepada pengurangan berat hampir 300 kg dengan berat keseluruhan sekitar 1,352 kg.

Di dalam, panel yang menampilkan barisan butang kawalan dibuang, manakala bahagian atas stereng dipotong untuk membuatkannya nampak seperti stereng kapal terbang.

Enjin 6.2-liter V8 yang asal tidak dibuang namun untuk mengekstrak kuasa yang lebih besar, Rezvani telah memasang sepasang pengecas turbo. Hasilnya, Beast mempunyai 1,000 hp (1,014 PS) dan 1,190 Nm.

Dengan transmisi klac berkembar (DCT) lapan kelajuan, Beast boleh memecut dari 0 hingga 96 km/j dalam hanya 2.5 saat. Untuk pecutan suku batu pula,  ia hanya memerlukan 9.6 saat.

Angka-angka prestasi tersebut memang mengagumkan namun apa yang lebih menarik, pelanggan boleh mendapatkan pakej 007 yang mengandungi pelbagai jenis gajet.

Ini termasuk skrin asap, tayar runflat, sistem penglihatan malam termal, perlindungan nadi elektromagnet, pengesan peranti letupan, pemegang pintu elektrik, sistem interkom, topeng gas, kit bantuan kecemasan, kit hipotermia, penyembur lada dan lampu strob.

Tidak cukup dengan itu, Rezvani turut menawarkan pakej badan dan tingkap kalis peluru. Mereka yang mempunyai ramai musuh wajib mendapatkan kedua-dua pakej ini.

Hanya 20 unit Rezvani Beast akan dihasilkan dan setiap satu dijual pada harga bermula dari $485,000 (RM2.3 juta) atau $585,000 (RM2.8 juta) dengan pakej 007 dan kalis peluru.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved