fbpx

JPJ terima 3,440 aduan menerusi aplikasi MyJPJ dan e-mel

MyJPJ

JABATAN Pengangkutan Jalan (JPJ) menerima 3,440 aduan daripada orang ramai membabitkan pelbagai kesalahan jalan raya yang disalurkan menerusi aplikasi MyJPJ dan e-mel sepanjang Op Khas Musim Perayaan Tahun Baharu Cina bermula 1 hingga 13 Februari.

Menurut Pengarah Kanan Bahagian Penguatkuasa JPJ Datuk Lokman Jamaan, kesalahan tertinggi yang dilaporkan menerusi dua saluran itu ialah menggunakan laluan kecemasan, melanggar lampu isyarat serta memotong di garisan berkembar.

Beliau berkata, pihaknya akan mengeluarkan notis temu siasat di bawah Seksyen 114 Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) dalam tempoh tiga hari waktu bekerja kepada pemilik yang dikenal pasti supaya hadir ke pejabat JPJ untuk prosedur serta penyelesaian kes.

“Mana-mana pemilik yang gagal hadir dalam tempoh 14 hari notis Seksyen 114 dikeluarkan, pemilik akan dikenakan saman P (22). Sekiranya gagal menjelaskan dalam tempoh yang ditetapkan termasuk gagal hadir ke mahkamah, mereka akan disenarai hitam,” katanya.

Sementara itu, Op Khas Musim Perayaan Tahun Baharu Cina menyaksikan JPJ mengeluarkan 27,339 notis saman membabitkan pelbagai kesalahan sepanjang pelaksanaan operasi itu di seluruh negara.

Lebih 72% kesalahan yang direkodkan adalah memandu melebihi had laju dengan 19,722 notis dikeluarkan.

“Kesalahan melanggar lampu isyarat melibatkan 4,283 notis, tidak memakai topi atau tali pinggang keledar (1,700), muatan berbahaya (681), memandu di lorong kecemasan (277), menggunakan telefon bimbit (263), memotong barisan (190), memotong garisan berkembar (171) dan memandu kenderaan berat di laluan laju (42),” katanya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved