fbpx

Lia Block akan memandu Hoonipigasus di Pikes Peak 2023

porsche hoonipigasus lia block 01

TAHUN lepas, Ken Block telah merancang mencipta rekod baharu di Pikes Peak dengan memandu Porsche 911 merah jambu yang diberi nama Hoonipigasus. Sayangnya, hasrat itu tidak kesampaian memandangkan ikon sukan permotoran itu terkorban dalam kemalangan snowmobile pada Januari lepas.

Walaubagaimanapun, Porsche 1,400hp itu akan tetap berentap di Pikes Peak tahun ini, tetapi dipandu oleh Lia Block, anak perempuannya yang berusia 16 tahun.

Lia baru-baru ini berkongsi mengenai berita itu di Instagram miliknya. Tetapi ianya bukan pemanduan dengan catatan masa rasmi, memandangkan dia masih perlu sedikit pengalaman sebelum memandu dengan kelajuan perlumbaan penuh.

Memandangkan banyak pemandu baharu memerlukan pengalaman walaupun hanya untuk memandu kereta biasa 90hp, jadi keperluan masa untuk jentera 911 yang telah dimodifikasi dan dipandu di lokasi perlumbaan mencabar, ianya difahami.

Hoonipigasus ialah Porsche 911 yang dibina khas oleh BBi Autosport untuk perlumbaan hillclimb itu. Ianya menggunakan konfigurasi mid-engine, dengan berat hanya 997kg, kuasa setinggi 1,400hp, dan menggunakan pacuan semua-roda.

Jentera ini juga mendapat suspensi canggih yang menggunakan GPS untuk melaras ketinggiannya mengikut kedudukan tepatnya di sepanjang litar menuju puncak bukit itu. Warnanya mengambil inspirasi Porsche 917/20 dari yang berlumba pada 1971, dengan nama timangan Pink Pig.

Ken Block telah melakukan persiapan dalam cubaan mencipta rekod di Pikes Peak Hillclimb tahun lepas, yang merupakan edisi ke-100 acara itu. Beliau gagal kerana mengalami kerosakan enjin sebelum perlumbaan bermula.

Lia akan bersaing untuk tahun ini iaitu edisi ke-101, dengan pengalaman memandu Hoonicorn Mustang. Kita juga harus ingat bahawa dia pernah menerima latihan drift dari mendiang bapanya sejak berumur 13 tahun, dan kini agak berjaya dalam musim Green APU American Rally Association, memandu Subaru BRZ dalam kategori Open 2WD.

Dia baru-baru ini tamat di tempat pertama dalam kelasnya di 2023 Olympus Rally dan kini di tempat kedua keseluruhan dalam O2WD.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved