fbpx

Honda sedang bina jentera CR-V hardcore – penuh gentian karbon, enjin V6, 800hp!

honda cr-v hybrid racer project 08

NAMPAKNYA masih wujud jurutera dengan idea gila, kami ingatkan semua sudah menuju ke arah elektrifikasi. Buktinya, Honda sedang membina CR-V dengan 800hp.

Ianya bukan sebuah CR-V yang anda boleh beli di bilik pameran, tetapi, ia masih 800hp! Apa yang sedang Honda buat ini? Perincian lanjut hanya akan didedahkan pada 28 Februari nanti.

Buat masa sekarang, apa yang boleh kami katakan ialah projek ini dipanggil Honda CR-V Hybrid Racer, direka dan dibina oleh para jurutera ‘gila’ di pusat Development and Auto Development serta North Americal Auto Design Division.

Melalui imej-imej yang diperlihatkan, jelas menunjukkan ini sebuah SUV yang ganas. Terdapat gentian karbon merata-rata – dapat kita lihat dari muka depan, dan separuh pintu (yang dibuka ke atas). Bahagian belakang tiada pintu, sebaliknya separuh badan dibuka dengan cara clamshell.

Tiada tempat duduk untuk anak-anak di dalam, tetapi bahagian ini menampakkan sebahagian enjin dan casis. Berkemungkinan jentera ini mengambil enjin V6 hybrid dari NSX, kerana video juga mendedahkan bunyi supercar itu.

Honda CR-V Hybrid Racer juga mendapat kit badan lebar dari gentian karbon yang mampu membuatkan Rocket Bunny cemburu. Kemudian terdapat spoiler gentian karbon ala Pikes Peak, tetapi memandangkan ini sebuah SUV, ia diberikan rel bumbung untuk nampak lebih ‘biasa’.

Kita juga dapat melihat skop, corong udara, corong NACA seperti 911 GT3 RS, dan sangkar guling di dalam serta roda stereng F1. Lain macam, memang tak pernah semua komponen sebegini diberikan pada CR-V.

Pengumuman dari Honda cuma mengatakan ianya “jentera litar dengan 800 horsepower hibrid”. Menarik. Kami tak sabar tunggu 28 Februari ini dan kongsikan berita penuh dengan anda nanti. Sementara itu, jamu mata dengan galeri dahulu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved