fbpx

Rasmi: Volkswagen Golf GTI dan R generasi baharu takkan dapat manual

volkswagen golf gti 2024 02

VOLKSWAGEN mempamerkan Golf GTI 2025 di acara CES Las Vegas bulan depan, dan para pengamal media telah bertanyakan pihak pengeluar akan hala tuju hot hatch itu.

Satu perkara utama yang ditanya adalah berkenaan penawaran kotak gear manual, dan perkara paling ditakuti telah berlaku. Tiada lagi kotak gear manual 6-kelajuan selepas model tahun 2024 ini.

Dalam satu emel kepada Motor1, Pakar Komunikasi Produk Volkswagen Amerika, Jerohn Anderson berkata, “Saya boleh maklumkan bahawa transmisi manual tidak akan ada lagi selepas Golf GTI dan Golf R MY2024.”

Itu dia tuan-tuan dan puan-puan.

Ada yang berkata VW mungkin berubah fikiran dengan piawaian Euro 7 yang kurang ketat, tetapi Golf GTI yang didedahkan untuk pasaran Eropah baru-baru ini hanya datang dengan DSG.

Walaupun dengan Euro 7 yang kini dilonggarkan, perubahan itu sedikit lewat untuk mengekalkan manual. Golf GTI Mk8.5 telahpun hampir siap pembangunannya.

Hal yang sama akan berlaku untuk Golf R, tiada lagi manual terutamanya untuk Eropah dan Amerika Utara.

Walaubagaimanapun, ini tidak bermakna tiada langsung manual untuk Golf 8. Beberapa pasaran akan mendapat versi lebih murah dengan enjin 1.5 TSI petrol dan 2.0 TDI diesel yang digandingkan dengan tiga-pedal.

Berakhirnya penawaran manual ini pastinya suatu kekecewaan buat peminat tegar yang mahu membeli GTI atau R.

Dalam perkembangan lain, VW belum bersedia mendedahkan Golf R facelift yang dijangka membuat premier global pada pertengahan tahun ini. Golf R wagon juga belum dipastikan untuk pasaran Eropah.

GTI dan R yang dikemaskini ini akan menjadi Golf terakhir dengan enjin pembakaran dalaman (ICE). VW akan menggantikan Golf Mk8 dengan model elektrik sepenuhnya.

Mereka telahpun mendaftarkan tanda nama GTI baharu dengan huruf terakhir digantikan dengan simbol petir.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved