fbpx

Volkswagen daftar tanda nama GTI baharu – klu jentera prestasi elektrik?

vw gti thumb

NAMA GTI cukup sinonim sebagai jentera berprestasi untuk Volkswagen seperti Golf dan Polo. Pada 2023, anda masih boleh membeli Polo GTI di beberapa negara di dunia (tidak di Malaysia, malangnya).

Sebelum ini juga terdapat model-model GTI yang kurang dikenali seperti Lupo GTI, Scirocco GTI dan Passat GTI.

Walaupun Volkswagen kini menghala ke arah elektrifikasi yang tidak dapat dielakkan, mereka pernah ‘berjanji’ mengekalkan lencana ikonik seperti GTI dan R dalam era emisi sifar nanti.

Mereka memberi klu GTX untuk versi prestasi tinggi bagi ID.4, ID.5, dan ID yang belum dilancarkan. Minivan Buzz dan ID.3 telah pun menghadapi masa depan yang kabur.

Bos Volkswagen, Thomas Schäfer tahun lepas berkata kedua-dua model itu mungkin tidak diteruskan memandangkan GTI dan R akan diteruskan. Sementara itu, nampaknya Volkswagen mengambil langkah awal untuk peralihan GTI kepada elektrifikasi.

Pada 25 Julai lepas, syarikat itu mendaftarkan logo GTI baharu dengan DPMA (Deutsche Patent- und Markenamt) iaitu badan pendaftaran paten dan tanda niaga Jerman.

Huruf “G” dan “T” dilihat tidak berubah, tetapi “I” diganti dengan bentuk kilat seperti petir. Ini merupakan suatu perubahan yang agak cool, walaupun model sebenar tidak akan dikeluarkan dalam masa terdekat.

Jika dilihat, Golf GTI elektrik mempunyai peluang tipis untuk dikeluarkan dalam masa beberapa tahun akan datang. Tahun depan hanya akan menyaksikan kemaskini separuh jangka hayat dan kotak gear manual mungkin akan dihentikan penawarannya.

Sumber-sumber dari Wolfsburg mengesahkan kereta generasi akan datang (pengganti Golf) akan menjadi model EV, tetapi ia hanya akan hadir pada 2028 atau 2029.

Walaubagaimanapun, mungkin model GTI lain akan tiba dulu dengan elektrifikasi. ID.2 yang didedahkan pada Mac lepas bakal menerjah pasaran pada 2025, tetapi belum sah sama ada model ini akan mendapat lencana GTI.

Ahli Lembaga Volkswagen untuk pembangunan teknikal, Kai Grünitz pula berkata model lebih sporti bagi ID.2 kini dalam pembangunan.

Ia mempunyai 223hp dan mampu memecut ke 100km/j dalam masa kurang tujuh saat, dengan kelajuan maksima 160km/j.

Apa pun, pastinya Golf Mk8 menjadi generasi terakhir dengan lencana GTI klasik sebelum beralih ke lencana elektrik baharu sepenuhnya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved